بزرگداشت فیلسوف مکتب تهران

1395/1/30 ۱۰:۵۵

بزرگداشت فیلسوف مکتب تهران

گزارش مراسم بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله رفیعی‌قزوینی 18 فروردین مراسم بزرگداشت مقام علمی سید‌ابوالحسن رفیعی‌قزوینی، علامه و فیلسوف به‌عنوان یکصدو پنجاهمین آیین پاسداشت مشاهیر ایران برگزار شد. رفیعی‌قزوینی یکی از قله‌های فکری و معنوی مکتب تهران است که توجه دوباره به ابن‌سینا را سرلوحه کارهای فلسفی خویش قرار داده است. او که استاد مشاهیر معاصری نظیر سید‌حسین نصر نیز بوده‌، چند صباحی است که یاد و خاطره‌اش در ایران گرامی داشته می‌شود. در مراسمی که برگزار شد مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران از فضای علمی و فلسفی ایران و دیگر کشورها و ارج و قرب آن نزد علمای ایرانی سخن گفت. سید‌حسین مصطفوی، رئیس گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق نیز درباره فضای علمی کلاس‌های درس او سخن گفت

 

گزارش مراسم بزرگداشت مقام علمی آیت‌الله رفیعی‌قزوینی

18 فروردین مراسم بزرگداشت مقام علمی سید‌ابوالحسن رفیعی‌قزوینی، علامه و فیلسوف به‌عنوان یکصدو پنجاهمین آیین پاسداشت مشاهیر ایران برگزار شد. رفیعی‌قزوینی یکی از قله‌های فکری و معنوی مکتب تهران است که توجه دوباره به ابن‌سینا را سرلوحه کارهای فلسفی خویش قرار داده است. او که استاد مشاهیر معاصری نظیر سید‌حسین نصر نیز بوده‌، چند صباحی است که یاد و خاطره‌اش در ایران گرامی داشته می‌شود. در مراسمی که برگزار شد مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران از فضای علمی و فلسفی ایران و دیگر کشورها و ارج و قرب آن نزد علمای ایرانی سخن گفت. سید‌حسین مصطفوی، رئیس گروه فلسفه و کلام دانشگاه امام صادق نیز درباره فضای علمی کلاس‌های درس او سخن گفت. همچنین سید‌ابوالحسن طبرستانی، در هیبت فیلسوف به اشکالی که او  بر ابن‌سینا گرفته‌، اشاره کرده است. این مراسم با حضور شخصیت‌هایی چون غلامحسین رضانژاد، پژوهشگر علوم عرفانی و با حضور سید‌عبدالله انوار، نسخه‌شناس، محمد‌حسین ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، حسن رفیعی‌قروینی، فرزند رفیعی‌قزوینی و جمعی از علاقه‌مندان در محل انجمن آثار و مفاخر ایران برگزار شده است. در ادامه خلاصه سخنرانی حاضران ارائه می‌شود.

 

  استادان امروزی جانشینی ندارند

مهدی محقق: بسیاری از کشورها فلسفه را تکفیر می‌کنند. در این کشورها افراد فلسفه‌خوانده را زندیق و گمراه خطاب می‌کنند، اما در مملکت ما و در جهان تشیع مفسر قرآنی مانند علامه طباطبایی‌(ره)، فیلسوف نیز بوده که به دلیل خاصیت مکتب آل محمد (ص) است.

اما سوال این است که ضدیت با فلسفه از کجا نشات گرفته است؟ ضدیت با فلسفه از کتاب‌های اهل سنت آغاز شده است. وقتی کتاب‌های یونانی در بیت‌الحکمه به زبان عربی ترجمه شد، مترجمان آثار به دلیل داشتن ادیان یهودی و مسیحی، نکات ضد‌اسلامی را حذف نکردند و به این ترتیب این‌گونه مفاهیم ضد‌اسلامی در ترجمه آثار وارد اسلام شد. من شاگرد مستقیم ایشان نبودم، اما ایشان اثر بسیاری در پیشبرد فلسفه داشته است. در گذشته تهران دارای چندین محقق واقعی فلسفه بوده، اما متاسفانه در حال حاضر قحطی اندیشمند فلسفه در تهران و ایران آمده است. چرا باید این اتفاق برای کشوری بیفتد که در دوره اسلام و پیش از آن سرچشمه حکمت و فلسفه بوده است. بزرگان فلسفه ایران، جانشینی ندارند و متاسفانه باید با ذلت و خفت بگوییم استادان امروزی جانشینی ندارند، در حالی که در گذشته اعتقاد بر این بود که شاگرد باید از معلم برتر باشد.

 

  سطح علمی حوزه بسیار تنزل کرده است

حسین مصطفوی: آیت‌الله رفیعی، از جمله عالمان، فیلسوفان و فقهایی بود که به علوم دیگر نیز احاطه داشت. ما دو نوبت درس با این علامه بزرگوار داشتیم. درس صبح «اعتبارات ماهیت» نام داشت که استاد در این ‌باره به صورت مبسوط بحث می‌کرد و درباره اساس ماهیت و حدود وجود سخن می‌گفت. درس نوبت بعدازظهر «سفر نفس» نام داشت که در آن نوبت نیز علاقه‌مندان ویژه‌ای شرکت می‌کردند. ایشان به واقع یک محقق و عارف تمام عیار بود. امام خمینی (ره) از جمله کسانی بود که «شرح منظومه» ملاهادی سبزواری را که سرشار از مضامین حکمت متعالیه است، نزد آیت‌الله رفیعی خواند. متاسفانه باید این را بگویم که دروس حوزه و سطح علمی حوزه بسیار تنزل کرده و اگر جریان بر همین منوال ادامه پیدا کند باید بگویم در سال‌های آینده حوزه‌ای نخواهیم داشت.

 

  اشکال آیت‌الله رفیعی بر ابن‌سینا

ابوالحسن طبرستانی: آیت‌الله رفیعی در مورد آرای برخی فلاسفه کلاسیک بحث می‌کردند. از جمله این فیلسوفان «ابن‌سینا» است که به برخی از مباحث وی خرده می‌گرفت؛ از جمله مباحثی که درباره «برزخ» مطرح شده است. به اعتقاد آیت‌الله رفیعی، «برزخ» مکان ندارد، اما «مظهر» دارد. به عبارتی ایشان اعتقاد داشت مظهر برزخ «برهوت» (برهوت بیشتر در اطراف یمن است) و مظهر «بهشت» قبرستان «بقیع» است. یکی از اقدامات اساسی آیت‌الله رفیعی پیش بردن فلسفه و بحث ایشان با فلاسفه کلاسیک است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: