«بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» به قلم ولدبیگی

1395/1/29 ۱۲:۰۸

«بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» به قلم ولدبیگی

کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» با کوشش و قلم بهرام ولدبیگی به زودی در تهران منتشر می‌شود.



 
کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» با کوشش و قلم بهرام ولدبیگی به زودی در تهران منتشر می‌شود.

 بهرام ولدبیگی، پژوهشگر درباره کتاب «بر تارک طوفان؛ ملا مصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» گفت: این کتاب حاصل تلاشی پژوهشی است که ظرف سه سال تحقق یافته است و می‌تواند مورد توجه روزنامه‌نگاران، پژوهشگران و تاریخ‌نگاران ایران قرار گیرد تا در یک تاریخ‌پژوهی ژورنالیستی با اندیشه‌ مرحوم ملا مصطفی بارزانی بیشتر آشنا شوند.

وی افزود: آرشیو مطبوعات ایران از اسناد و مدارک مطبوعاتی پیرامون جنبش کُردستان به رهبری ژنرال بارزانی غنی و مملو است. در این کتاب، فقط گفت‌وگوها و مصاحبه‌های او با رسانه‌های اروپایی و آمریکایی که در مطبوعات ایران چاپ و منتشر شده‌اند، چاپ شده؛ چرا که مطالب مربوط به او و جنبش کُردستان در مطبوعات ایران هزاران صفحه است و در آینده به صورت تخصصی در چند جلد کتاب دیگر منتشر خواهد شد.

این پژوهشگر در ادامه داد: این کتاب 900 صفحه‌ای و قطع آن رحلی و تاریخ مکتوبی است از تلاش و زحمات روزنامه‌نگاران ایرانی که از جنبش کُردستان به رهبری «ملامصطفی بارزانی» روایت کرده‌اند.

ولدبیگی تصریح کرد: این کتاب به دلیل ارزش محتوای تاریخی آن و برای ماندگاری زحمات روزنامه‌نگاران ایرانی در جنبش کُردستان در آینده نزدیک به زبان‌های کُردی، عربی، انگلیسی و ترکی در اقلیم کردستان عراق، ترکیه، اروپا و آمریکا ترجمه و منتشر خواهد شد.

وی همچنین گفت: کتاب «بر تارک طوفان؛ ملامصطفی بارزانی به روایت مطبوعات ایران از سال 1324- 1358» مشتمل بر شش فصل است که با گاهشمار جنبش کُردستان و زندگی و مبارزات بارزانی آغاز شده و به ترسیم حضور وی در جمهوری مهاباد پرداخته و سپس راهپیمایی تاریخی وی از مهاباد تا کرانه‌های ارس را نظاره‌گر شده است.

نویسنده کتاب «بر تارک طوفان» عنوان کرد: کتاب از سال 1324 (1945) تا سال 1358 (1979) «ملامصطفی بارزانی» را به روایت مطبوعات ایران به تصویر می‌کشد و در نهایت نیز با چند نامه و مکاتبات بارزانی با رؤسای جمهور آمریکا و عراق و گزارش‌هایی از تشییع جنازه وی فرجام می‌پذیرد.

ولدبیگی بیان کرد: در واکاوی مطبوعات ایران پیرامون جنبش کُردستان نشریات و روزنامه‌هایی همچون «کیهان»، «کردستان»، «کوهستان»، «ایران ‌ما»، «ارس»، «باختر»، «ترقی»، «آتش»، «آیندگان»، «مردم»، «خاک ‌و خون»، «سپید و سیاه»، «آسیای جوان»، «امید ایران»، «خواندنی‌ها»، «تهران ‌مصور» و «جهان‌ پاک» بیشترین سهم را دارند و «روزنامه اطلاعات» با بیشترین مطالب دارای جایگاه نخست در این کتاب است.

ولدبیگی در پایان اظهار کرد: در اینجا بایستی از محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث برای چاپ و انتشار این کتاب و همچنین از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری و صدور و مجوز آن قدردانی و تشکر کنم.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: