کتاب غلامعلی حدادعادل به چاپ بیست و سوم رسید

1393/3/19 ۲۳:۵۵

کتاب غلامعلی حدادعادل به چاپ بیست و سوم رسید

فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی» اثر غلامعلی حداد عادل از سوی انشارات سروش به چاپ بیست و سوم رسید.

فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی» اثر غلامعلی حداد عادل از سوی انشارات سروش به چاپ بیست و سوم رسید.
 رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی،‌ در این کتاب لباس پوشیدن را شأنی از شئون انسان می‌داند و آن را پدیده‌ای تلقی می‌کند که تقریبا به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیای امروزین زمین گسترش دارد، که با خصوصیات فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و می‌توان آن را از دیدگاه‌های مختلفی از قبیل روانشناسی، اخلاق، اقتصاد، جامعه شناسی و غیره موردمطالعه قرار داد.

در بخشی از کتاب « فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی» آمده است: «‌منشا اصلی پیدایش لباس نیاز به محفوظ‌ماندن و عفیف‌ماندن و زیبا‌بودن است. اما آن‌چه پوشش گروه‌های اجتماعی را در جوامع گوناگون از هم متمایز می‌کند وجهه دیگری از لباس است که وجهه و بعد فرهنگی آن است. اختلاف بین تن‌پوش مردم جوامع مختلف ناشی از فرهنگ و جهان بینی آن جوامع نیز هست؛ حتی مبین و آئینه آن جهان‌بینی نیز تواند بود.»

نویسنده در ادامه این کتاب، لباس را دست کم پاسخگوی سه نیاز آدمی دانسته است، یکی این‌که او را از سرما و گرما و برف و باران حفظ می‌کند، دیگر اینکه در جهت حفظ عفت و شرم به او کمک می‌کند، و بالاخره به او آراستگی و زیبایی و وقار می‌بخشد. در نتیجه لباس آدمی را می توان از یک لحاظ به مسکن او تشبیه کرد.

نویسنده در این نوشته در عین تاثیر عوامل مختلف بر شکل و اندازه و نوع لباس، در پی بررسی این تاثیرات نبوده و حتی قصد ندارد از دیدگاه شریعت اسلامی نیز درباره کیفیت و حدود لباس بحث کند. آنچه اختصاصا مورد‌نظر نویسنده است رابطه لباس و فرهنگ است.

حداد‌عادل در بخش دیگری از کتاب نوشته است:«‌تکیه ما بر رابطه لباس و فرهنگ، به معنی غفلت و یا با بی‌اعتقادی نسبت به رابطه لباس با عوامل متعدد دیگر نیست، و اگر در این بحث در کنار رابطه فرهنگ و لباس از سایر تاثیرات سخن نمی‌گوییم صرفا بدین علت است که رابطه فرهنگ و لباس را در طول رابطه لباس با سایر عوامل اجتماعی، اقلیمی، اقتصادی و تاریخی می‌دانیم نه در عرض آن. در نتیجه این اثر ارزشمند تاثیر فرهنگ بر لباس را مهم‌تر و کلی‌تر بیان کرده و معتقد است همه تغییراتی که در لباس از ناحیه عواملی غیر از فرهنگ ایجاد می‌شود، تابع رابطه لباس و فرهنگ و محاط در چارچوب محدودیت‌های فرهنگی است.»

رابطه لباس غربی با فرهنگ غربی، سرمایه‌داری و لباس، زمینه‌های تاریخی و بازوهای علمی و فلسفی تبلیغ برهنگی، رابطه حجاب با فرهنگ اسلامی، لباس و سرّ ضمیر، ورود بی‌حجابی به ایران و غربی‌شدن لباس ژاپنی‌های سنتی با استدلالاتی سر راست از دیگر مطالب گنجانده شده از سوی نگارنده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: