انتشار «تاریخ هرودوت» و «گزیده‌ای از تاریخ جهانگشا»

1393/3/13 ۱۱:۵۲

انتشار «تاریخ هرودوت» و «گزیده‌ای از تاریخ جهانگشا»

«تاریخ هرودوت» (مادها و هخامنشیان تا فرجام کوروش کبیر) و «گزیده‌ای از تاریخ جهانگشای جوینی» از کتاب‌های تازه منتشرشده هستند

 

.

 «تاریخ هرودوت» (مادها و هخامنشیان تا فرجام کوروش کبیر) که با ترجمه اسماعیل سنگاری منتشر شده، از مجموعه «هزاره‌های دنیای باستان» است که برگزیده‌ آثار پژوهشگران، محققان و ایران‌شناسان داخلی و خارجی را در حوزه مطالعات تاریخ و تمدن ایران باستان و دیگر سرزمین‌ها شامل می‌شود.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: «تاریخ هرودوت» یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی یونان در حوزه پژوهش‌های تاریخ ماد و تاریخ نخستین پادشاهان هخامنشی است که از دیرباز در کانون توجه دانشمندان و محققان بوده است. این اثر از زبان یونانی کهن به بیشتر زبان‌های دنیا و از سده نوزدهم میلادی به بعد، به تمام زبان‌های اروپایی ترجمه شده است.

نخستین ترجمه فارسی «تاریخ هرودوت» اثری است به چاپ سنگی که زیر نظر محمدحسن خان اعتمادالسلطنه، وزیر انطباعات دولت ناصری، به اختصار انجام گرفت و سپس مشیرالدوله پیرنیا نیز در کتاب «تاریخ ایران باستان» خود بخش‌هایی از آن را ترجمه کرد.

«تاریخ هرودوت» (مادها و هخامنشیان تا فرجام کوروش کبیر) اولین مجلد از مجموعه 10 جلدی «تاریخ هرودوت» است که در نشر کتاب پارسه منتشر شده است. 9 جلد نخست آن، ترجمه کتاب‌های 9گانه هرودوت همراه با پی‌نوشت‌ها، ضمایم، تعلیقات، نقشه‌ها و تصاویر مرتبط با هر یک از کتاب‌ها و جلد آخر «کارنامه، زندگی و زمانه هرودوت» و نقدی بر تواریخ وی و نگاه پژوهشگران و متخصصان به آن خواهد بود.

در ترجمه کتاب اول (کلیو) از پنج متن فرانسوی و انگلیسی بهره گرفته شده است. «کلیو» (ایزدبانوی تاریخ) کهن‌ترین اثری است که درباره ایران، پادشاهان ماد و زندگی و زمانه کوروش بنیان‌گذار شاهنشاهی هخامنشی به

جا مانده است.

این اثر با ترجمه دکتر اسماعیل سنگاری، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، در 256 صفحه با جلد گالینگور منتشر شده است.

***

همچنین پس از متن کامل و متن و شرح «تاریخ جهانگشای جوینی» در سه جلد، «گزیده‌ای از تاریخ جهانگشای جوینی» منتشر شده است.

«تاریخ جهانگشای جوینی» اگرچه با سرعنوان تاریخ معرفی می‌شود اما کتابی است که از ابعاد متعددی حائز اهمیت و کنکاش است. این کتاب که درباره تاریخ مغول، خوارزمشاهیان و اسماعیلیان تا 655 نگاشته شده است از منابع معتبر در تاریخ مغول به شمار می‌رود زیرا مؤلف آن سال‌ها در دربار ارغون و هولاکو و پسرانش، آباقا و تگودار، صاحب منصب و شاهد بسیاری از رخدادهای آن دوره بوده و برخی حوادث گذشته را نیز از شاهدان آن‌ها و از خاندان خود که از درباریان خوارزمشاهیان و مغولان بوده‌اند شنیده بوده است.

«تاریخ جهانگشا» مشتمل بر سه جلد است شامل؛ تاریخ چنگیز و فتوحات او (جلد نخست)، تاریخ خوارزمشاهیان، قراختائیان و گورخانیان (جلد دوم) و تاریخ منکوقاآن، قلع و قمع اسماعیلیه و تاریخ ملوک الموت (جلد سوم).

«گزیده تاریخ جهانگشای جوینی» با شرح دشواری‌ها، فهرست آیات و روایات، اشعار عربی، فارسی و راهنمای تعلیقات برای استفاده علاقه‌مندان به تاریخ ایران و مغول طراحی شده است.

«گزیده تاریخ جهانگشای جوینی» با انتخاب و شرح دکتر احمد خاتمی، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، در 326 صفحه توسط انتشارات علم با قیمت 10هزار تومان در شمارگان 1650 نسخه منتشر شده است.

بنا بر اعلام، این کتاب برای دانشجویان دوره کارشناسی، علاقه‌مندان به متون ادبی تاریخی و دیگر خوانندگانی که مایل به مطالعه در حوزه تاریخ و ادبیات هستند راهگشا خواهد بود بویژه آن‌که این کتاب به نوعی گزیده و انتخاب شده است که خواننده را تقریبا از مراجعه به متن کامل مگر در مواردی خاص بی‌نیاز خواهد کرد. مؤلف در این گزینش به جنبه‌های آموزشی و نیز آن دسته از دانشجویانی که برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد آماده می‌شوند توجه ویژه داشته است.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: