شاخه‌های جشنواره «نشانه‌نوشته پیامبر» متنوع‌تر می‌شود/ دلایل غیبت خارجی‌ها

1393/3/7 ۱۲:۰۰

شاخه‌های جشنواره «نشانه‌نوشته پیامبر» متنوع‌تر می‌شود/ دلایل غیبت خارجی‌ها

ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره «نشانه نوشته پیامبر اکرم (ص)» دلایل مشارکت نکردن هنرمندان خارجی در این جشنواره را تشریح کرد و بیشتر آثار اولین جشنواره را برگرفته از متون کهن جهان اسلام و بدون ابتکار دانست.

 

ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره «نشانه نوشته پیامبر اکرم (ص)» دلایل مشارکت نکردن هنرمندان خارجی در این جشنواره را تشریح کرد و بیشتر آثار اولین جشنواره را برگرفته از متون کهن جهان اسلام و بدون ابتکار دانست.

ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و دبیر جشنواره «نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (صدر گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل شرکت نکردن هنرمندان خارجی در این جشنواره توضیح داد: روابط عمومی جشنواره حدود هزار آدرس پست الکترونیکی را مربوط به جشنواره های ادیان توحیدی، دوسالانه های جهان اسلام و بیینال گرافیک داشت که فراخوان جشنواره نشانه نوشته پیامبر اکرم (ص) را برای آنها ارسال کرد اما هیچ اثری به دست ما نرسید.

وی افزود: استنباط من این است که بیشتر هنرمندان خارجی به دلیل آن که نمی‌توانستند نام محمد رسول الله را به زبان فارسی یا عربی بنویسند و ما هم در فراخوان این جشنواره از هنرمندان خواسته بودیم که این نام‌نوشته را به زبان فارسی یا عربی بنویسند، در این جشنواره شرکت نکردند. اما در گام بعدی طی توضیحی اعلام کردیم که می توانند این نشانه‌نوشته را به زبان لاتین هم برای ما ارسال کنند اما این خواسته جشنواره نیز با دوران تعطیلات کریسمس و سال نو آنها همزمان شد و بسیاری از آنها پاسخ دادند که سرشان شلوغ است و فرصت شرکت در این جشنواره را ندارند با این حال از ما پرسیده بودند که آیا باز هم زمان شرکت در جشنواره تمدید خواهد شد یا خیر که پاسخ ما خیر بود چرا که ابتدا تصمیم داشتیم اختتامیه این جشنواره را به همراه نمایشگاه آثار در اسفندماه سال 92 برگزار کنیم اما بعد از آن که برگزاری این نمایشگاه به روز مبعث رسول اکرم موکول شد به هنرمندان خارجی پیغام دادیم که فرصت برای شرکت در جشنواره دارند اما باز هم هیچ اثری به دست ما نرسید.

 

دبیر جشنواره «نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (ص)» درباره جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در دوره‌های آینده جشنواره توضیح داد: امسال این جشنواره تنها به نشانه‌نوشته محمد رسول الله اختصاص داشت که باید یکی از این آثار برای فیلم محمد رسول الله (ص) انتخاب می شد و به همین دلیل مشکلاتی که اشاره شد به وجود آمد اما از دوره های آینده علاوه بر بخش نشانه‌نوشته محمد رسول الله (ص) سایر هنرها از جمله خط نقاشی و خوشنویسی نیز به جشنواره اضافه خواهد شد و می توانیم مشارکت هنرمندان خارجی را نیز داشته باشیم.

این طراح گرافیک هدف از برپایی این جشنواره را پرداختن به نام و نشان پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد و گفت: تنها بخشی از این جشنواره به بهانه یافتن نشانه‌نوشته متناسب با فیلم محمد رسول الله (ص) ساخته مجید مجیدی اختصاص داشت و بخش دیگر آن برپایی جشن و مناسبتی برای گسترش نام پیامبر اسلام (ص) است تا به این موضوع بیشتر در دنیا پرداخته شود.

دبیر جشنواره «نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (ص)» درباره آثاری که به نمایشگاه این جشنواره راه یافته است، بیان کرد: من انتظار طرح های گرافیکی بکرتری را داشتم که کمتر در این نمایشگاه این آثار را دیدم، بیشتر هنرمندان سراغ نشانه‌نوشته‌هایی رفته بودند که در اسناد، مدارک قدیم و متون کهن جهان اسلام موجود است که شاید همه آنها بخت خود را برای انتخاب به عنوان نشانه‌نوشته برتر برای فیلم محمد رسول الله (ص) امتحان کرده اند و به همین دلیل خودشان را آزاد نگذاشته اند تا مدرن تر فکر کنند.

نمایشگاه آثار جشنواره «نشانه‌نوشته پیامبر اکرم (ص)» از روز دوشنبه 5 خردادماه در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران آغاز شده و تا 13 همین ماه ادامه دارد.

مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: