نود و نهمین شماره بخارا همراه با یادنامه‌ای از باستانی‌پاریزی و میرصادقی

1393/3/3 ۱۱:۰۸

نود و نهمین شماره بخارا همراه با یادنامه‌ای از باستانی‌پاریزی و میرصادقی

نود و نهمین شماره مجله «بخارا» همراه یادنامه‌ای از دکتر باستانی‌پاریزی به چاپ رسید. در این شماره، یادداشت‌هایی از رسول جعفریان، سید محمود دعایی،‌ ایرج افشار و هوشنگ مرادی کرمانی درباره باستانی پاریزی منتشر شده است.

 

نود و نهمین شماره مجله «بخارا» همراه یادنامه‌ای از دکتر باستانی‌پاریزی به چاپ رسید. در این شماره، یادداشت‌هایی از رسول جعفریان، سید محمود دعایی،‌ ایرج افشار و هوشنگ مرادی کرمانی درباره باستانی پاریزی منتشر شده است.

در این شماره بخارا مباحثی درباره زبان فارسی، نقد ادبی، زبان‌شناسی، ایران‌شناسی، تاریخ نشر، تاریخ معاصر، ادبیات جهان و… منتشر شده است. همچنین  مقالاتی از شفیعی کدکنی، محمدعلی موحد، ژاله آموزگار، داریوش شایگان، محمدرضا باطنی، بهاءالدین خرمشاهی، همایون کاتوزیان، رسول جعفریان، مهشید میرمعزی، ترانه مسکوب، محمود دولت‌آبادی و... را می‌خوانیم.

در این شماره از مجله بخارا،‌ یادنامه‌ای از دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی به همراه یادداشت‌هایی از سوی بزرگان اهل قلم چاپ شده است. از جمله این یادداشت‌ها و مقالات می‌توان به ‌«کتابشناسی استاد باستانی پاریزی» (حمیده اسدی و راحله آزادی)،‌ «گزارش مراسم تشییع پیکر دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی» (دلارام لطفی)،‌ «میراث باستانی پاریزی» (رسول جعفریان)،‌ «و آن صیاد لحظات» ( سید ‌محمود دعایی،‌ «متن پیام تسلیت دکتر حسن روحانی» و «متن پیام تسلیت سید محمد خاتمی» اشاره کرد.

در ادامه این یادنامه،‌ مقالاتی با عناوین «یادی از دوست و همکلاس قدیم» (احسان اشراقى)،‌ «باستانی ما را عفو کن» (هوشنگ مرادی کرمانی)،‌ «مرگ چنین خواجه نه کاریست خُرد» (امین اشراقی)،‌ «فَراخ‌نگری و انگیزه‌پروریِ باستانی پاریزی»(گوئل کهن)،‌ »باستانی پاریزی و…» (عباس زریاب خویى)، «رفیق همسالم، باستانی پاریزی» (ایرج افشار)، «من و ایرج افشار یزدی» (محمدابراهیم باستانی پاریزی)، (گفتگو با محمدابراهیم باستانی پاریزی) علی دهباشی، «یادگارهایی از دکتر باستانی پاریزی»، «سیاست و رانندگی در ایران» (محمدابراهیم باستانی پاریزی) و «یاد آن‌ شب که…» (محمدابراهیم باستانی‌پاریزی) در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

در بخش «ایران‌شناسی» این مجله مقالاتی از تورج دریایی، امیر آروند، سیما سلطانی،‌ مرتضی ثاقب‌فر و... آورده شده است. «روایتی دیگر از داستان نیشومارو» نوشته عسگر بهرامی، «آنتوان سوروگین، عکاس روایتگر عصر ناصری» به نویسندگی امیر آروند، «معرفی مجله‌ی مطالعات ایرانی (انجمن بین‌المللی ایران‌شناسی)» از سوی سیما سلطانی،‌ «تقدیر از ریچارد نلسون فرای» نوشته ع. شاپور شهبازی و مرتضی ثاقب‌فر، ‌«یادداشت‌های ایرانشناسی» تالیف تورج دریایی و «ادبیات معاصر فارسی در لتونی (گفتگو با بیروتا یگره)» از اویا کراوچنکو منتشر و چاپ شده است.

«جشن‌نامه جمال میرصادقی» عنوان یکی دیگر از قسمت‌های مجله بخارا را تشکیل می‌دهد. در این بخش «بزرگداشت جمال میرصادقی و جشن روز جهانی «داستان» (شهاب دهباشی)،‌ «کتابشناسی جمال میرصادقی»،‌ «جمال میرصادقی و نسل جوان» (علی دهباشی)،‌ «متن پیام محمود دولت‌آبادی در شب جمال میرصادقی»، «تفکر در آثار جمال میرصادقی» (علی اشرف درویشیان) آمده است.

در ادامه این بخش مقالاتی از «میرصادقی، از پیشگامان داستان‌نویسی جدید در ایران» (تورج رهنما)، «درس‌هایی که از جمال میرصادقی گرفتم» (کاوه فولادی‌نسب)،‌ «روز جهانی داستان کوتاه» (مهدی رضایی)،‌ «نقد رمان رهایی» (انسیه ملکان)، «بررسی کتاب‌های «مسافرهای شب» و چشم های من خسته»» (ل شخویان/ الک خاچادریان) ، «چشم‌های من، خسته» (محمود کیانوش)،‌ «رمان خوب کدام است؟» (جمال میرصادقی)،‌ «داستان خوب» (جمال میرصادقی) ،‌ «گفتگو با جمال میرصادقی» (حسن فیاد) نوشته شده است.

ناصر تکمیل‌همایون نیز در قسمت «تاریخ معاصر» این مجله، مقاله‌ای را با عنوان «قرارداد وثوق‌الدوله و موضع‌گیری دکتر مصدق» به تالیف درآورده است. «تاریخ نشر کتاب در ایران (۲۴)» نوشته عبدالحسین آذرنگ،‌ مقاله‌ای دیگر است که در قسمت «تاریخ نشر» این مجله گنجانده شده است. در قسمت «زبان فارسی» این مجله مقالاتی چون «در شهر پیامبر» از ناصر خسرو و «تبریز در آیین کلامِ مولانا» نوشته محمدعلی موحد آورده شده است.

«نقد ادبی» از دیگر قسمت‌های این مجله است که در آن نیز مقالاتی با عناوین «اشاره‌ای به کوچکترین واحد زمانی و نمونه ای نادر»، «از سنجش زمان در کتاب هفتم دینکرد» نوشته ژاله آموزگار، «خُرَندِز» یا «جَزیدَر» تالیف محمدرضا شفیعی‌کدکنی، «پنج اقلیم حضور (بحثی درباره شاعرانگی ایرانیان)» داریوش شایگان،‌ «تُرک فلک تأملی و نظری دوباره» به نویسندگی سعید حمیدیان منتشر شده است.

مقالات «جمله، واحد ترجمه » (محمدرضا باطنی) در قسمت زبان‌شناسی،‌ «از چشمۀ خورشید (۳۱)» (هاشم رجب‌زاده) در قسمت «از چشمه خورشید»، «کتاب‌ها و نشریاتی از تاجیکستان (۱۹) » (مسعود عرفانیان) ‌در قسمت تاجیکستان،‌ «راه رفتن با کفش‌های تولستوی» نوشته ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در قسمت خاطرات، « قلم‌رنجه (۲۰)» به نویسندگی بهاءالدّین خُرّمشاهی در قسمت « قلم رنجه»، «آویزه‌ها (۲۴)» (میلاد عظیمی) در قسمت آویزه‌ها،‌ »سفرنامه کهن به زبان فارسی»، ‌«خاطره‌ای از سایه درباره حیدربابای شهریار»،‌ «بیتی از شهریار درباره زبان فارسی»، «نکته‌ای درباره صادق هدایت»، «داستان زبان مادری»،‌ «داستان زبان مادری از زبان عباس اقبال آشتیانی»،‌ «تصحیح تازه‌ای از بیان الادیان» و «روشنی در دفتر چهارم بریز» از دیگر بخش‌های این شماره از بخارا هستند.

همچنین «یادداشت‌های یک کتابدار (۳)» (یزدان منصوریان)،‌ در قسمت «یادداشت‌های یک کتابدار»، ‌پنج مقوله (6) (ناصرالدین پروین) در قسمت پنج مقوله،‌ «روشنفکران و انقلاب/ اکتاویو پاز (مینو مشیری)» در قسمت «‌ادبیات جهان»، «کاریکلماتور» ( پرویز شاپور ) در قسمت کاریکلماتور ، «ژاپن میزبان چهارمین همایش کتابداری»،‌ «نمایشگاه هزار سال کتاب ایرانی در کتابخانه کنگره آمریکا»، «منابع خاکستری»، «لذت نابی به نام خواندن»، «جشن نامه هفتاد سالگی کامران فانی»،‌ «مرگ استاد باستانی پاریزی »،‌ « تحمیل زبان عامیانه تهران به فارسی زبانان »، «تاریخ تو را در پی آرایش و پیرایشند»، ‌«دلگیری ازپستخانه مبارکه و…» و «کسروی و خیابانی و رفعت ۳۲۳» دیگر نوشتارهای این شماره را تشکیل می‌دهند.

در قسمت «یاد و یادبود» که واپسین قسمت این مجله را به خود اختصاص داده است، نوشتارهایی با عناوین «حسین شهیدی از دست ما رفت» (همایون کاتوزیان)، «شب‌های بخارا – شب والتر» (میتل هولتسر)،‌ «گزارش شب والتر میتل هولتسر»( ترانه مسکوب)،‌ «هولتسر و تعیین خطوط هوایی» (علی دهباشی)،‌ «هولتسر و نخستین پرواز به ایران (جولیو هاز)،‌ «اشتیاق کار در ایران» / کریستینا الیانه فیشر(سعید فیروزآبادی)، «پرواز بر فراز دماوند/ والتر میتل‌هولتسر» (مهشید میرمعزی)،‌ والتر میتل هولتسر و زمانه او (سعید فیروزآبادی،‌ عکس‌های والتر میتل هولتسر از ایران آمده است.

مجله بخارا، مجله‌ای است فرهنگی و هنری به مدیر مسوولی و سردبیری علی دهباشی که در آن مقالات و نقدها و خبرهای مربوط به ادبیات و هنر ایران و جهان، در تهران منتشر می‌شود. نود و نهمین شماره مجله «بخارا» ویژه‌ فروردین و اردیبهشت 93 به بهای 15 هزار تومان از شنبه سوم خرداد در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: