نظر میراث تهران درباره انتقال وسایل خانه سیمین دانشور

1393/2/17 ۱۳:۲۶

نظر میراث تهران درباره انتقال وسایل خانه سیمین دانشور

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت: خانه‌ی سیمین دانشور و جلال آل احمد با وسایل و اشیای درون آن به ثبت ملی رسید و هر اقدامی در این خانه و آثار آن باید با نظر اداره‌ی میراث فرهنگی انجام شود.

 

ویکتوریا دانشور - خواهر سیمین دانشور - چند روز پیش، خانه‌ی خواهرش را به شهرداری فروخت تا بنا بر اعلام، به «خانه ادبیات» تبدیل شود. گویا شهرداری نیز در نخستین اقدام، خانه را تخلیه کرده و همه‌ی اشیا و وسایل سیمین و جلال را به جایی دیگر برده، این در حالی است که صحبت‌های مختلفی درباره‌ی فروش و انتقال اشیا و آثار موجود در خانه مطرح می‌شود.

سپیده سیروس‌نیا - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران - با اشاره به ثبت شدن خانه‌ی سیمین دانشور در 24 اسفندماه سال 1383 در فهرست آثار ملی، گفت‌: براساس منابع موجود، در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی این خانه، این بحث مطرح شد که خانه به‌دلیل حضور جلال و سیمین به ثبت رسیده، بنابراین همه‌ی آثار و اموالی که در خانه با این موضوع ارتباط دارند، نیز ثبت شده و اکنون مورد بحث‌اند.

او با تأکید بر این‌که انجام هر اقدامی در این خانه مانند مرمت و تخلیه‌ی خانه توسط شهرداری باید با نظارت و هماهنگی اداره‌ی میراث فرهنگی انجام شود، ادامه داد: در مکاتبه‌ای که با شهرداری تهران خواهیم داشت،‌ بر این موضوع تأکید می‌شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن خانه‌ی «نیما یوشیج» در همسایگی خانه‌ی سیمین و جلال، اظهار کرد: در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی خانه‌ی سیمین و جلال، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تعهداتی را برای بهره‌برداری و حفاظت از آن با ایجاد «کانون فرهنگی سیمین‌، جلال و نیما یوشیج» داشتند. بنابراین حالا باید به اجرای این تعهدات توجه شود.

سیروس‌نیا تأکید کرد: خانه‌ی سیمین بدون اشیا و اموالی که درون آن است، تقریبا هویت ندارد؛ کتاب‌ها‌، مکاتبات‌، دست‌نوشته‌ها‌ و نامه‌های منتشرنشده‌ی سیمین و جلال هر کدام یک تاریخ و هویت هستند.

او در پایان دوباره با تأکید گفت: با توجه به ثبتی بودن این بنای تاریخی، هر نقل و انتقالی در خانه‌ی سیمین دانشور باید با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران باشد.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: