کتاب «خدیجه» منتشر شد

1393/2/16 ۰۹:۱۳

کتاب «خدیجه» منتشر شد

مارک هالتر (Marek halter - نویسنده یهودی فرانسوی) جدیدترین کتاب خود با عنوان «خدیجه» را راهی بازار کتاب در فرانسه نموده است. نوشتن این کتاب در قالب مجموعه‌ای صورت می‌گیرد که دارای سه جلد است. نویسنده معتقد است آنرا به نشانه ادای احترام به زنانی که در ادیان الهی نقش آفرینی‌های مهمی داشته‌اند، تحریر کرده است. هالتر در کتاب‌های قبلی خود در این زمینه را به «مریم در انجیل» (2006)، سارا (2003) و صفورا (2004) اختصاص داده است.

 

 

دبا / محمود فاضلی: مارک هالتر (Marek halter - نویسنده یهودی فرانسوی) جدیدترین کتاب خود با عنوان «خدیجه» را راهی بازار کتاب در فرانسه نموده است. نوشتن این کتاب در قالب مجموعه‌ای صورت می‌گیرد که دارای سه جلد است. نویسنده معتقد است آنرا به نشانه ادای احترام به زنانی که در ادیان الهی نقش آفرینی‌های مهمی داشته‌اند، تحریر کرده است. هالتر در کتاب‌های قبلی خود در این زمینه را به «مریم در انجیل» (2006)، سارا (2003) و صفورا (2004) اختصاص داده است.

هالتر معتقد است خدیجه از جمله زنانی است که در رشد اسلام در شبه جزیره عربستان کمک فراوانی نموده است و ثروت و حمایت وی از پیامبر در جامعه مرد سالار آن زمان حمایت خوبی برای پیامبر محسوب می‌شد. ازدواج وی با پیامبر در حالیکه افراد ثروتمند دیگری در رویای همسری با او بودند فرصتی استثنایی برای پیامبر بوجود آورد و آنها را به زوجی فوق‌العاده تبدیل نمود که آمیخته‌ای از عقل و میانه روی بودند. او در آزمایش‌های مختلف در کنار پیامبر بود و زمانی که پیامبر با پیام جبرئیل مواجه شد و یکی از مهم‌ترین وقایع مذهبی در دنیا رقم خورد در کنار پیامبر باقی ماند.

مالک هالتر با پرداختن به این کتاب که قرار است جلدهای بعدی آن به «دو زن دیگر مسلمان» یعنی «عایشه و فاطمه» اختصاص یابد، سعی دارد به اعتقاد خود، روحیه «مدارا و تعقل و همزیستی مسالمت آمیز با مسلمانان»، که از چند سال پیش به این طرف به عنوان یک استراتژی از سوی مجامع یهودی هدایت می‌شود را توجیه کند. جوامع یهودی سعی دارند با این اندیشه تند و افراط‌های بوجود آمده در نزد اقشار جوان مسلمان در کشورهای اسلامی و بخصوص در مناطق حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ در فرانسه را تلطیف نمایند. چون یهودیان در میان قشر جوان فرانسوی اصلا چهره خوبی ندارند. اما آنها سعی دارند با نزدیک شدن به چهره‌های مذهبی سنی، شیعیان را خطر واقعی برای اسلام نشان دهند و نه اسرائیل را. در این کتاب نقشه‌ای چاپ شده است که در آن واژه «خلیج فارس» درج شده است و این هم می‌تواند عاملی برای تحریک هرچه بیشتر اهل تسنن علیه شیعیان باشد.

هالتر از جمله تئوریسین‌های گفتگو و تعامل میان مذاهب الهی در نزد مجامع یهودی فرانسه است. با این حال از آن جهت که جوامع یهودی در فرانسه، همواره بر اساس اعتقادات تلمودی خود، فقط یهودیان را پاک می‌دانند و بقیه (غیر یهودیان) مستوجب هر اقدامی که منافع یهودیان در آن باشد را مجاز می پندارند، باید به این کتاب و محتوای آن هم، هرچند براساس قالب‌های به ظاهر مصلحتی در مسیر ترویج صلح و گفتگو و از این قبیل باشد، به دیده تردید نگریست. در اعتقادات تلمودی، ترویج اختلاف میان مسلمانان (شیعه و سنی) یا ارائه تصویر شیطانی از مسلمانان یک پایه فکری است که برای آن هر کاری مجاز است. وی در این کتاب که به صورت رمان تحریر شده است در سه بخش تحت عنوان «رزیه»، همسر جوان، پسران، غروب یک زندگی، زندگی حضرت خدیجه را به تصویر کشیده است.

 هالتر در پیروی از اندیشه غالب برای فضای کتاب نویسی در فرانسه، با پیروی از محبوبیت رمانتیسم به عنوان تفکر غالب و حاکم بر اندیشه فرانسوی‌ها، کتاب خود را با شرح زندگی خصوصی ایشان پرداخته است و صفحات ابتدایی کتاب به این موضوع اختصاص دارد که به نظر می‌رسد از دید آشنایان با رمان نویسی فرانسه، با در نظر گرفتن همه جوانب برای جذب خواننده و تامین کننده فروش بیشتر این کتاب باشد.

یادآوری می‌شود کتاب هالتر که به حضرت «مریم » اختصاص یافته و در سال 2006 وارد بازار نشر در فرانسه شد به تعداد 800 هزار جلد فروش داشته است. مارِک هالتر، نویسنده و فعال حقوق بشر فرانسوی، در سال 1936 میلادی در یک خانوادۀ یهودی در لهستان به دنیا آمد و هنگام جنگ جهانی دوم با خانواده‌اش به اتحاد جماهیر شوروی گریخت و سپس به فرانسه آمد. وی خود را یک یهودی لاییک و غیرمذهبی می‌داند.

 

خدیجه

انتشارات: ROBERT LAFFONT

مارک هالتر

تعداد صفحات: 374

نوبت اول: 2014

قیمت: 21,50  یورو

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: