حداد عادل: گسترش زبان فارسي از لوازم توسعه است

1395/1/17 ۱۲:۱۹

حداد عادل: گسترش زبان فارسي از لوازم توسعه است

رييس بنياد سعدي گفت: گسترش زبان يك كشور در خارج از مرزهاي آن، يكي از لوازم توسعه است و اين كاري نيست كه با آرزو و اشتياق محقق شود، اين يك كاري است فني، علمي، كارشناسانه، مديريتي و احتياج به مطالعه و دقت و نيروهاي متخصص و كارآمد دارد.

 
 رييس بنياد سعدي گفت: گسترش زبان يك كشور در خارج از مرزهاي آن، يكي از لوازم توسعه است و اين كاري نيست كه با آرزو و اشتياق محقق شود، اين يك كاري است فني، علمي، كارشناسانه، مديريتي و احتياج به مطالعه و دقت و نيروهاي متخصص و كارآمد دارد.
 

 غلامعلي حدادعادل در ديدار نوروزي با همكاران بنياد سعدي ضمن تبريك سال جديد و تشكر از تلاش آنها در امر آموزش و گسترش زبان فارسي در جهان گفت: تلاش شما در اداره اين بنياد مهم، كه امري خطير را در كشور برعهده گرفته، ستودني است.
وي با بيان اينكه روز به روز اعتقادم به ضرورت تاسيس بنياد سعدي بيشتر مي شود، گفت: هرچه پيش مي رويم اهميت گسترش زبان فارسي و ضرورت توسعه بنياد سعدي بيشتر احساس مي شود.
حداد عادل با اشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به نام اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل اظهار كرد: بحث اقتصاد مقاومتي با فعاليت هاي بنياد سعدي مرتبط بوده و در اجراي آن نقش دارد، چرا كه يك جنبه اقتصاد مقاومتي صادرات است و اگر قرار باشد اقتصاد قوي داشته باشيم بايد محصولات و توليدات ما، بازارهاي كشورهاي اطراف و جهان را تامين كند.
وي با بيان اينكه كشورهايي در دنيا مقتدرند كه بازارهاي بيشتري در اختيار دارند، گفت: همانطور كه مي دانيد به دليل داشتن زبان مشترك با كشور افغانستان، حجم قابل توجهي از صادرات ميان دو كشور برقرار است و سرعت انجام كارهاي گمركي و ترخيص و ... بالاتر است كه اگر مشكل زبان ميان دو كشور بود، شايد اين مقدار كالا به نصف تقليل پيدا مي كرد.
رييس بنياد سعدي افزود: هر جايي كه ما بخواهيم حضور اقتصادي داشته باشيم بايد زبان ما آنجا حضور داشته باشد و در واقع گسترش زبان يك كشور در خارج از مرزهاي آن كشور، يكي از لوازم توسعه است و اين كاري نيست كه با آرزو و اشتياق محقق شود، اين يك كاري است فني، علمي، كارشناسانه، مديريتي و احتياج به مطالعه و دقت و نيروهاي متخصص و كارآمد دارد.
حدادعادل با اشاره به وظايف بنياد سعدي در گسترش زبان فارسي در جهان، گفت: وظيفه ما در بنياد سعدي اين است كه مباني علمي و مباني مديريتي آموزش زبان در دنيا را بشناسيم.
وي در توضيح مباني علمي در حوزه آموزش زبان در جهان، اظهار كرد: خوشبختانه فهرست بالايي از تهيه و تدوين انواع كتاب هاي آموزشي و كمك آموزشي براي سطوح مختلف تهيه و در دستور كار قرار گرفته است و لازم است كه ما بر اساس مبناي علمي كتاب تاليف كنيم، معلم تربيت كنيم و از روش هاي جديد و فضاي مجازي در امر آموزش و گسترش زبان در جهان استفاده كنيم.
رييس بنياد سعدي در خصوص شناخت مباني مديريتي نيز افزود: بايد زمينه و انگيزه آموزش زبان فارسي در كشورهاي مختلف بشناسيم و نحوه استفاده از فرصت هاي آموزشي در كشورهاي جهان را شناسايي كنيم. به عنوان مثال يكي از فرصت هاي آموزشي در كشور عراق كه به دليل حضور بيش از 3 ميليون زائر ايراني در سال لازم است از ماموران فرودگاه گرفته تا گمرك، هتلداران، كسبه و خدام اماكن مقدسه، زبان فارسي بدانند.
حداد عادل با اشاره به فلسفه وجودي بنياد سعدي ادامه داد: يك ملت زنده و ملتي كه مي خواهد زنده بماند و روي پاي خودش بايستد بايد كاري كند كه مردم دنيا او را بشناسند و حرفش را بفهمند كه لازمه اش اين است كه هم زبان هاي ديگر را بياموزد و زبان خودش را به ديگران بياموزد و بنياد سعدي با چنين ديدگاهي به وجود آمد.
وي خطاب به كاركنان بنياد سعدي، گفت: كار شما يك كاري است كاملا در مقياس ملي و يك وظيفه ملي اسلامي و انقلابي است و هر زاويه اي به آن نگاه كنيد يك كار مهم و خطير و سودمند است.
وي با بيان اينكه فراگير شدن زبان يك ملت همكاري همه جانبه مي طلبد تاكيد كرد: با توجه به اينكه هر روز با افراد جديدي آشنا مي شويم كه در سراسر جهان در حال آموزش زبان فارسي با انگيزه ها و علايق شخصي و كاري هستند بايد ارتباط لازم با اين افراد برقرار شود و كمك و همكاري با آنها بايد در دستور كار قرار گيرد.
رييس بنياد سعدي به برگزاري دوره هاي دانش افزايي فارسي آموزان در چندسال گذشته اشاره كرد و گفت: تجربه برگزاري اين دوره ها را امسال به كار خواهيم گرفت، ضمن آنكه دوره هاي كوتاه مدت بايد افزايش پيدا كند.
وي در پايان گفت: تجهيزات و فضاي لازم براي كلاس هاي آموزش زبان فارسي در ساختمان بنياد سعدي تامين شده است و ان شاءالله در كنار ديگر موسسات حاضر، آموزش زبان فارسي در بنياد سعدي نيز براي غيرفارسي زبانان داخل كشور ارائه خواهد شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: