جلد بیست و دوم دائرة المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد

1394/12/24 ۱۳:۲۴

جلد بیست و دوم دائرة المعارف بزرگ اسلامی منتشر شد

بیست و دومین جلد از دائرةالمعارف بزرگ اسلامی حاوی مداخلی از چهره ها و موضوعات ایران و اسلام است که با سر ویراستاری سید کاظم موسوی بجنوردی توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی چاپ و منتشر شده است. مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی با تکیه بر روش های علمی و استناد بر موثق‌ترین منابع و تازه‌ترین اطلاعات به تدوین دائرةالمعارفی پرداخته است که نیاز علمی جوامع اسلامی را در این زمینه ــ تا آنجا که ممکن است ــ برآورده سازد.

 

دبا: بیست و دومین جلد از دائرةالمعارف بزرگ اسلامی حاوی مداخلی از چهره ها و موضوعات ایران و اسلام است که با سر ویراستاری سید کاظم موسوی بجنوردی توسط مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی چاپ و منتشر شده است.

مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی با تکیه بر روش های علمی و استناد بر موثق‌ترین منابع و تازه‌ترین اطلاعات به تدوین دائرةالمعارفی پرداخته است که نیاز علمی جوامع اسلامی را در این زمینه ــ تا آنجا که ممکن است ــ برآورده سازد. اگرچه این دائرةالمعارف، به اعتبار انحصار آن به فرهنگ جهان اسلام، تخصصی است، ولی دامنه‌ای بسیار گسترده دارد. علوم قرآنی، اصول عقاید، کلام، فقه، اصول فقه، حدیث، درایه، رجال، اخلاق، ادیان، ملل و نحل، منطق، فلسفه، عرفان، ادبیات، هنر، مردم‌شناسی، معماری و آثار اسلامی، تاریخ، جغرافیا، ریاضیات، نجوم و طب از جمله موضوعاتی است که در این دائرةالمعارف از آنها بحث می‌شود.

جلد بیست و دوم از دائرةالمعارف بزرگ اسلامی حاوی 162 مدخل است.این جلد با  مدخل «خانواده » آغاز می شود و با مدخل «خندق» پایان می یابد.

یکی از مدخل های مهم این مجلد به «آیت الله روح الله خمینی»اختصاص دارد. در این مدخل می خوانید: «آیت الله سید روح الله، فرزند حاج آقا مصطفی موسوی خمینی؛ فقیه و مرجع تقلید، سیاست مدار و رهبر یکی از مشهورترین و اثرگذارترین انقلابهای اواخر سدۀ بیستم میلادی. وی هم به سبب جایگاه معنوی، و هم به دلیل راهبری انقلاب اسلامی مردم ایران در سالهای دهۀ 1350 ش، به «امام» اشتهار دارد. ایشان طی حدود 4 دهه مبارزۀ سیاسی و اجتماعی منطبق با قالبهای رهبری دینی، و با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، رژیم شاهنشاهی خاندان پهلوی را با همراهی مردم ایران سرنگون نمود؛ در پی آن با یک دهه راهبری جمهوری اسلامی ایران، مبانی اندیشۀ ولایت فقیه و حکومتی دینی را پایه ریزی کرد. شخصیت ممتاز امام خمینی، نه تنها اسباب اشتهار او را در سطح جهانی به وجود آورد، بلکه حتی جمهوری اسلامی ایران به نام خمینی کبیر شناخته شد.» . این مدخل توسط فرامرز حاج منوچهری نوشته شده است.

دایره المعارف بزرگ اسلامی به سه زبان (فارسی، عربی، و انگلیسی) منتشر می شود. تا کنون بیست و دو جلد از این دائرةالمعارف به چاپ رسیده است.

جلد بیست ودوم دائرة المعارف بزرگ اسلامی با سرویراستاری دکتر سید کاظم موسوی بجنوردی در 774 صفحه در قطع رحلی با شمارگان 2000 نسخه و بهای 700 هزار ریال از سوی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: