تاثیر جدال سنت و مدرنیسم بر صنایع دستی در کتابی به قلم ابوالقاسم دادور

1394/12/5 ۰۸:۵۱

تاثیر جدال سنت و مدرنیسم بر صنایع دستی در کتابی به قلم ابوالقاسم دادور

«جستاری در سنت و مدرنیسم و تاثیر آن بر صنایع دستی» نوشته دکتر ابوالقاسم دادور با همکاری نازنین قریب‌پور شهریاری و فرناز عرب‌نیا از سوی انتشارات دانشگاه الزهرا منتشر شد.


 
 
«جستاری در سنت و مدرنیسم و تاثیر آن بر صنایع دستی» نوشته دکتر ابوالقاسم دادور با همکاری نازنین قریب‌پور شهریاری و فرناز عرب‌نیا از سوی انتشارات دانشگاه الزهرا منتشر شد.
 
«جستاری در سنت و مدرنیسم و تأثیر آن بر صنایع‌ دستی» نوشته دکتر ابوالقاسم دادور، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، با همکاری نازنین قریب‌پور شهریاری و فرناز عرب‌نیا، روانه کتابفروشی‌ها شد. در این کتاب مباحث جدلی میان سنت و مدرنیسم و تأثیر آن بر مهم‌ترین وجه از هنرهای ایرانی یعنی صنایع‌ دستی، بررسی شده است.

کتاب هشت فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند: «سنت»، «مدرنیسم»، «تعامل سنت و مدرنیسم»، «تعارض سنت و مدرنیسم»، «پست مدرنیسم»، «ورود مدرنیسم به ایران»، «صنایع‌دستی و جایگاه آن در ایران» و «صنایع‌دستی معاصر در ایران».

«مفهوم سنت در لغت»، «سنت در تعالیم اسلامی»، «سنت در عرف متفکران»، «هنر سنتی»، «هنر و هنرمند سنتی»، «برداشت از سنت»، «بازگشت به سنت» و «سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی در جامعه سنتی» عمده مباحث مطرح‌شده در فصل نخست کتاب است.

همچنین مباحث مطرح‌شده در فصل دوم کتاب نیز به این شرح است: «واژه و مفهوم مدرن»، «مدرنیسم»، «مدرنیته»، «دستاوردهای مدرنیته»، «مدرنیته و جوامع» و «هنر مدرن». نویسندگان در فصل سوم کتاب نیز مباحثی چون «جامعه سنتی و جامعه مدرن»، «پیشرفت در دنیای صنعتی» و «شاخصه‌های مدرنیته و سنت» را مطرح کرده‌اند.

«تقابل دیدگاه‌های سنتی و مدرن»، «انسان در جوامع سنتی و مدرن»، «مدرنیته در جوامع توسعه‌نیافته» و «نشانه‌هایی از مدرنیته» عناوین سرفصل‌های فصل چهارم کتاب و «واژه و مفهوم پست‌مدرن»، «تاریخچه پیدایش پست‌مدرن»، «ویژگی‌های پست‌مدرن» و «هنر و سنت در پست‌مدرنیسم» نیز عناوین سرفصل‌های فصل پنجم کتاب است.

نویسندگان در فصل ششم کتاب نیز این مباحث را مطرح کرده‌اند: «ایران از صفویه تا امروز»، «حکومت پهلوی»، «توسعه صنعتی در ایران»، «رویارویی سنت و تجدد در ایران»، «نقاشی قهوه‌خانه»، «سال‌های شکل‌گیری مدرنیسم»، «اصالت و هویت هنر ایرانی»، «مکتب سقاخانه» و «دوران پس از انقلاب اسلامی». «صنایع‌دستی و ویژگی‌های آن»، «صنایع‌دستی ایران»، «تنوع صنایع‌دستی در ایران»، «نقش صنایع‌دستی در بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی»، «سنت و تقدس در صنایع‌دستی» و «هویت در صنایع‌دستی ایران» نیز عمده مباحث مطرح‌شده در فصل هفتم کتاب است.

در نهایت فصل هشتم کتاب نیز شامل این مباحث است: «تحول در صنایع‌دستی»، «بازتولید صنایع‌دستی»، «مشکلات صنایع‌دستی و راهکارهای آن»، «سنت و مدرنیسم و بازتاب آن در صنایع‌دستی»، «تأثیر تکنولوژی بر صنایع‌دستی» و «نقش آموزش در صنایع‌دستی».

برای به سرانجام رسیدن این کتاب، با چندی چند از صاحب‌نظران و اندیشمندان معاصر ایران در حوزه هنر از جمله محمدرضا ریخته‌گران، حبیب‌الله آیت‌اللهی، کامران افشار مهاجر، عباس اکبری و مهدی مکی‌نژاد گفت‌وگو شده است.

«نقش زن در آثار هنری دوره ساسانیان» (با همکاری روشنک نشاط)، «هم‌بودی دین و هنر در ایران باستان» (با همکاری مهتاب برازنده)، «جانوران ترکیبی در هنر ایران باستان» (با همکاری مهتاب مبینی)، «پای‌پوش‌های ایرانی» (با همکاری لیلا پورکاظمی)، «مطالعه تطبیقی نقش و نماد عقاب در مجسمه‌ها، فلزات و منسوجات ایران، یونان، مصر و روم باستان»، «مطالعه تطبیقی نقوش برجسته هخامنشی و ساسانی در ایران» (با همکاری عادله غربی) و «درآمدی بر اسطوره‌ها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان» نام شماری دیگر از کتاب‌های منتشر شده دادور است.

«جستاری در سنت و مدرنیسم و تأثیر آن بر صنایع‌دستی» نوشته دکتر ابوالقاسم دادور، نازنین قریب پور شهریاری و فرناز عرب نیا با شمارگان هزار نسخه، 510 صفحه و بهای 30 هزار تومان، از سوی انتشارات دانشگاه الزهرا منتشر شده است.
 
منبع: ایبنا


 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: