دکتر ولايتي: ايرانيان، پرچمدار بيداري اسلامي بوده‌اند

1394/11/27 ۰۷:۳۹

دکتر ولايتي: ايرانيان، پرچمدار بيداري اسلامي بوده‌اند

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های «دانشنامه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» و «تاریخ کهن و معاصر ایران» نوشته دکتر علی اکبر ولایتی صبح دیروز با حضور جمع زیادی از چهره‌های فرهنگی کشور در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

 

 

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های «دانشنامه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» و «تاریخ کهن و معاصر ایران» نوشته دکتر علی اکبر ولایتی صبح دیروز با حضور جمع زیادی از چهره‌های فرهنگی کشور در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

دکتر علی‌اکبر ولایتی در این مراسم گفت: این دو دوره کتاب البته حاصل تالیف من به تنهایی نیست. جمعی از افراد فرهیخته و صاحب نظر را گرد هم جمع کردیم تا این مجموعه‌ها تهیه شوند. سعی من این بود در تمام آنها از وجود افراد با استعداد بهره ببریم و در نهایت در کنار مجموعه تاریخ کهن و معاصر ایران زمین، به یک دایره‌المعارف موضوعی درباره فرهنگ و تمدن اسلام و ایران برسم.

وی در ادامه با تفکیک تاریخ ایران در دروان قبل و بعد از ظهور اسلام در ایران گفت: ما اگر پادشاهان ظالمی در قبل از اسلام داشته‌ایم نباید آن را به حساب مردم بگذاریم. مردم ایران مردمی بسیار فرهیخته‌اند و در هیچ کجای تاریخشان نیامده که بت پرست بوده باشند. حتی در کتابهای تاریخی قبل از اسلام نیز داریم که اعتقاد ایرانیان بر این بوده که آنچه دارند همه بخشش اهورا مزداست.

ولایتی ادامه داد: مردم ما همواره پرچمدار تمدن بوده‌اند و هیچ قومی در تاریخ مانند آنها نتوانسته در خدمت و کمک به اسلام باشد تا جایی که امروزه می‌گوییم بیش از ۵۰درصد فرهنگ و تمدن اسلامی مرهون ایرانیان است. این مردم در ۲۰۰سال گذشته نیز پرچمدار بیداری اسلامی بوده‌اند که دیگر ملت‌ها از عهده آن بر نیامده‌اند.امروز نیز مردم ما انقلابشان را متعلق به خود می‌دانند و در روز ۲۲بهمن امسال نیز دیدم که چگونه همه آنها به خاطرش به میدان آمدند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما در این کتاب‌ها سعی کردیم به نقطه تعادلی میان قبل و بعد از اسلام برسیم. البته حجم مطالب در هر دو بخش یکسان نیست ولی باید اذعان کنیم که اسلام بود که توانست استعدادها را پرورش دهد. اسلام دینی بود که به سرزمین‌های زیادی سفر کرد اما در ایران بود که توانست چنین رویشی را سبب شود که علتش نیز توان و استعداد مردمان ایران بوده است. وی تاکید کرد: در این مجموعه سعی شده که به کسی ظلمی نشود وهمه شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخی به اندازه سهم خود مورد توجه قرار بگیرند.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی اظهار داشت: من یکی از افرادی بودم که در تالیف این کتاب نقش داشتم و از آقای دکتر ولایتی خواستم که به این مجموعه سامان بدهند تا پیرامون تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ نگاری آن توجه ویژه‌ای مبذول شود. به باور من تمامی فعالان انقلاب اسلامی باید به این مساله توجهی ویژه داشته باشند. ما در دوره‌ای قرار داریم که با هجمه‌های وسیعی پیرامون نگاه تاریخی به عصرمان مواجهیم. امیدواریم این مجموعه که تا ایام نمایشگاه کتاب به ۱۴مجلد می‌رسد بتواند گامی در این مسیر باشد.

وی ادامه داد: وقایع مرتبط با انقلاب اسلامی سرعت و حجم بالایی دارد و توجه به درج این وقایع برای ما یک رسالت است. تجربه‌های ما در زمینه انقلاب اسلامی باید درج شود و البته این مساله با نگاهی که در درون انقلاب است باید رخ دهد تا فعلی صحیح و سالم و سلیم ثبت شود. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: درباره انقلاب اسلامی ظلم شده است و گویا قلم‌ها درباره نوشتن از آن خشکیده‌اند. یا نمی‌خواهند بنویسند و یا با نگاهی دیگر می‌خواهند بنویسند. روزگاری به من می‌گفتند شما که تاریخ دفاع مقدس را در قالب رمان و... منتشر می‌کنید، کسی هم هست که آنها را بخواند؟ اما وقتی این روزها می‌بینم که کتابی مانند «دا» داریم که به اذعان بسیاری در متن ماجرای اشغال خرمشهر است و یا «پایی که جا ماند» که کربلای جبهه‌های ایران را که بخشی‌از آن را خودم هم دیده‌ام، روایت می‌کند متوجه می‌شوم که این آثار چه کارکردی داشته‌اند. این آثار را جز افرادی که در دل این وقایع بوده‌اند نمی‌توانند نقل کنند.

منبع: اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: