مجموعه مقالات «حکومت اسلامی» منتشر شد

1394/11/26 ۱۳:۰۱

مجموعه مقالات «حکومت اسلامی» منتشر شد

مجموعه مقالات «حکومت اسلامی»به کوشش حسینعلی بای، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.



 

 مجموعه مقالات «حکومت اسلامی» به کوشش حسینعلی بای، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

این مجموعه ارزشمند شامل مقالاتی به شرح زیر است:

حکومت و مشروعیت / آیت الله محمد تقی مصباح یزدی

مشروعیت ((حکومت ولایی)) / عبدالحسین خسروپناه

مبانی فلسفی و کلامی حکومت دینی / محمد محمدرضایی

اصول و مبانی حکومت اسلامی / آیت الله حسین نوری همدانی

اهداف و آرمان های حکومت / محمد سروش محلاتی

حکومت اسلامی / آیت الله مهدی هادوی تهرانی

ولایت فقیه / آیت الله محمدهادی معرفت

ولایت فقیه و خبرگان منتخب ملت / کاظم قاضی زاده

پیشینه تاریخی نظریه ولایت فقیه / احمد جهان بزرگی

گستره حکم حکومتی از دیدگاه امام خمینی(ره) / اسماعیل نعمت اللهی

نظریه زمامدار گماری توده ای و منطق استنباط / آیت الله علی اکبر رشاد  

انتخابات، حق یا تکلیف!؟ / محسن قنبریان

ماهیت نمایندگی با تکیه بر مفاهیم اسلامی – فقهی / سید احمد حبیب نژاد

در قسمتی از مقدمه نویسنده میخوانیم :

نياز بشر و جوامع انساني به حكومت، آن‌ چنان واضح و روشن است كه تصور درست آن، موجب تصديق آن خواهد شد. حفظ نظام اجتماعي جوامع، پيشرفت و آباداني بلاد، ايجاد نظم و آرامش در اجتماعات كه خود مقدمه هر نوع رفاه و آسايشي است، جلوگيري از هرج‌ و مرج و تعدي افراد جامعه به حقوق يكديگر و... همگي در سايه‌ سار تشكيل حكومت ميسر خواهد شد.

وجود نيازهاي گوناگون عاطفي، اقتصادي، فرهنگي و... انسان را كه مدني بالطبع است به سمت تشكيل حكومت سوق مي‌دهد، ازاين ‌رو گذري در تاريخ بشري، روشن مي ‌سازد كه جوامع، در طول تاريخ همواره از نوعي حكومت (از حكومت ‌هاي ساده و بسيط قومي قبيله ‌اي تا حكومت‌ هاي مدرن امروزي) برخوردار بوده است.

در اديان الهي از جمله دين مبين اسلام، علاوه بر نيازها و عوامل عامي كه تشكيل حكومت را ضرورتي اجتناب ‌ناپذير مي ‌نمايد، اهداف متعالي ديگري، نظير: اجراي قوانين و مقررات اسلامي، گسترش تعاليم ديني؛ ايجاد بستري مساعد براي رشد فضايل اخلاقي و مكارم انساني، لزوم مبارزه با مظاهر فساد و تباهي، رفع تبعيضات ناروا و اجراي عدالت و مساوات در جامعه، حفظ و حراست از آيين الهي و اهل ايمان در برابر هجمۀ استعمارگران و مفسدان، توسعه و تحكيم روح برادري و اخوت در جامعة اسلامي و ده ‌ها نياز خاص جوامع اسلامي، ضرورت تشكيل حكومتي بر معيارهاي ديني و تحت زعامت رهبري عالم، آگاه و متقي را دوچندان مي ‌سازد.

احكام و مقررات اسلام داراي ابعاد و زواياي مختلف اجتماعي، سياسي، فرهنگي، نظامي و... كه تمامي شئون فردي و اجتماعي افراد من المهد الي اللحد را در بر مي ‌گيرد. اجراي اين برنامه‌ هاي همه جانبه و دقيق، جز با تشكيل حكومتي مقتدر، عدالت و معنويت ‌گستر، ميسر نخواهد بود. چه اينكه روشن است، قانون، هر قدر پيشرفته و كامل كه باشد، مادام كه مجريان كارآزموده، تشكيلات لازم و سازوكارهاي مناسب اجرايي را نداشته باشد، هرگز از ايده به عمل گذر نكرده و هرگز نخواهد توانست سعادت بشر را تأمين نمايد. چگونه مي ‌توان تصور نمود كه وظيفه و رسالت، هدايت انسان‌ ها به سوي خداوند و زدودن زنگارهاي غفلت، آباداني سرزمين ‌ها، تأمين رفاه و آسايش مردم، دفع تعدي متجاوزين، اشاعه و نشر كلمهًْ ‌‌الله، مبارزه با فساد و تباهي، اجراي مقررات حكومتي و كيفري متنوع و ده‌ ها و صدها برنامه و آموزه ديني، بدون ايجاد بسترهاي مناسب و مديريت واحد و مقتدري، ممكن و متصور باشد.

مشروعيت و بلكه لزوم ولايت و حاكميت فقيه در عصر غيبت، مانند لزوم اصل حكومت، از امور روشن عقلي است كه تصور آن موجب تصديق است. از آنجا كه براي پياده ‌سازي احكام و مقررات اسلامي و تحقق آرمان ‌هاي ديني، شناخت دين و احكام و معارف آن، لازم و ضروري است و از سوي ديگر فقهاي خدا ترس و امناي رسولان هستند كه واجد اين ويژگي و خصيصه ‌اند، ازاين ‌رو تصدي حكومت اسلامي در عصر غيبت، تنها زيبنده اينان است و اين جامه در قامت ديگران ناراست و گشاده است. فقها كه خوشه‌ هاي دانش ديني را چيده ‌اند، هواي نفس را مهار كرده و لجام بسته ‌اند، شجاع و عادل ‌اند، مطيع اوامر الهي و شبيه ‌ترين و نزديك‌ ترين افراد به انبيا و اولياي الهي ‌اند، شايسته بر دوش‌كشيدن مسئوليت خطير اداره جامعة اسلامي هستند و ازاين ‌روست كه قبول حكم ولايت ايشان، قبول ولايت حاكمان منصوب از سوي خداوند است و رد ولايت ايشان و تمرد از گردن ‌نهادن در مقابل حكومت اينان، گردنكشي در برابر حكم و حكومت معصومين و خروج از سلطنت و حكومت الهي است. جامعة اسلامي را در دوران غيبت خورشيد هدايت الهي و حجت هدايتگر و تابنده خداوند، راهبري بايد كه خود از زلال حق چشيده و جان و دل از زمزم محبت الهي، مالامال ساخته باشد. صلاح دين و دنياي مردم را بشناسد، بيانگر و مجري حلال و حرام الهي، دادرس مظلومان و مددكار مستمندان و محرومان باشد، درون از پلشتي و كژي پيراسته و خود ساخته و وارسته باشد، چراغ هدايتي در ظلمت راه و تنگناهاي مسير سير الي الله باشد و پاسبان امانت الهي، چنين شخصي نيست مگر فقيه جامعِ شرايط فتوي و ولايت.

 مجموعه مقالات «حکومت اسلامی» به کوشش حسینعلی بای با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: