وزارت‌خارجه: درخواست خانواده «فرای» به مسوولان منتقل شد

1393/1/26 ۰۹:۵۰

وزارت‌خارجه: درخواست خانواده «فرای» به مسوولان منتقل شد

گره تدفین «ریچارد فرای» در اصفهان هرروز کورتر می‌شود. به نظر می‌رسد در صورت ادامه سکوت رییس دولت یازدهم این ماجرا پیچیده‌تر هم خواهد شد. هرچند که تازه‌ترین خبر این است که یک مقام آگاه در وزارت امورخارجه اعلام کرده است که این وزارتخانه درخواست خانواده ریچارد نلسون‌فرای را به مسوولان منتقل کرده و دیگر امور آن برعهده ارگان‌های ذی‌ربط است. درحالی‌که در روزهای گذشته برخی چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی چون دکتر سیدکاظم موسوی‌بجنوردی و دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد و نمایندگان کمیسیون فرهنگی خواستار انتقال و تدفین این استاد دانشگاه در کنار زاینده‌رود شدند؛ هشت‌نفر از نمایندگان اصفهان در مجلس در نامه‌ای خواستار جلوگیری از این اتفاق شدند.

 

فرزانه ابراهیم زاده: گره تدفین «ریچارد فرای» در اصفهان هرروز کورتر می‌شود. به نظر می‌رسد در صورت ادامه سکوت رییس دولت یازدهم این ماجرا پیچیده‌تر هم خواهد شد. هرچند که تازه‌ترین خبر این است که یک مقام آگاه در وزارت امورخارجه اعلام کرده است که این وزارتخانه درخواست خانواده ریچارد نلسون‌فرای را به مسوولان منتقل کرده و دیگر امور آن برعهده ارگان‌های ذی‌ربط است. درحالی‌که در روزهای گذشته برخی چهره‌های شناخته‌شده فرهنگی چون دکتر سیدکاظم موسوی‌بجنوردی و دکتر سیدمصطفی محقق‌داماد و نمایندگان کمیسیون فرهنگی خواستار انتقال و تدفین این استاد دانشگاه در کنار زاینده‌رود شدند؛ هشت‌نفر از نمایندگان اصفهان در مجلس در نامه‌ای خواستار جلوگیری از این اتفاق شدند. در این نامه که آن را احمد سالک، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، حسن کامران، مجید منصوری، علی ایرانپور، موسوی‌لارگانی، نیره اخوان‌بیطرف و حمیدرضا فولادگر امضا کرده‌اند از روحانی خواسته شده تا جلو دفن ریچارد فرای در اصفهان را بگیرند. در این نامه با تکرار جاسوس‌خواندن ریچارد فرای آمده است: «با توجه به مسایل مطرح‌شده پیرامون انتقال احتمالی جسد جاسوس آمریکایی ریچارد فرای و طراحی دفن ایشان در اصفهان، به اطلاع می‌رساند با توجه به فضای فرهنگی و اعتقادی و سیاسی اصفهان و طرح این موضوع در اجتماعات مذهبی به‌خصوص در نمازجمعه این هفته اصفهان توسط حضرت آیت‌الله مهدوی، نماینده محترم مردم اصفهان در مجلس خبرگان و امام‌جمعه موقت استان و عکس‌العمل شدید مردم شریف استان و جریحه‌دارشدن غیرت دینی و ملی مردم، انتظار می‌رود حضرتعالی با تدبیر خود دستوری لازم به وزارت‌خارجه و اطلاعات و میراث فرهنگی صادر فرمایند که به‌هیچ‌عنوان تن به این ننگ دیپلماتیک و تحمیل زورمدارانه ندهند که با عکس‌العمل شدید کنترل‌نشده مردمی مواجه خواهید شد.»

موضوع دفن پروفسور فرای توسط دو رییس دولت سابق ایران تایید شده بود و محمود احمدی‌نژاد در مراسمی که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش برگزار کرد ضمن تجلیل از این ایرانشناس شناخته‌شده خانه‌ای را به او هدیه کرد؛ خانه‌ای که البته ماه گذشته به فروش رفت و موضوعیت خود را از دست داده است. نکته مهم در مخالفت با تدفین فرای در ایران است که یکی از کسانی که قول دفن او را در اصفهان داده بود، رییس دولت اصولگرای دهم بوده است. البته در نامه نمایندگان مجلس بدون نام‌بردن از نام دولتی از این توافق به تحمیل نام برده و آورده شده است: «اگرچه ریشه‌های این تحمیل در دولت‌های قبلی ایجاد شده ولی در شرایط فعلی اصلا نباید این تحمیل را پذیرفت؛ بنابراین ما نمایندگان مردم اصفهان در مجلس‌شورای‌اسلامی با ارسال این نامه تکلیف اولیه خود را نسبت به نمایندگی افکار عمومی و مردم همیشه مبارز و غیرتمند و متدین استان انجام داده و هشدار لازم را ارایه و در آینده متناسب با عملکرد دولت وظایف خود را قاطعانه انجام خواهیم داد.»

 

معاون پارلمانی وزارت ارشاد: ما مسوول انتقال جسد نیستیم

این نامه در حالی منتشر شده که در چندروز گذشته سیدکاظم موسوی‌بجنوردی، رییس دایره‌المعارف اسلامی در نامه‌هایی خطاب به رییس‌جمهور خواستار صدور دستور لازم برای تدفین این ایرانشناس در ایران شده بود. به‌دنبال این درخواست نامه‌ای هم منسوب به وزارت امورخارجه خطاب به محمد نهاوندیان منتشر شد که در آن خواستار پیگیری انتقال پیکر فرای شده بود.

روز دوشنبه 25 فروردین همچنین حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست خبری چهارمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق با اعلام اینکه این موضوع به این وزارتخانه مربوط نیست گفت: «ما مسوول انتقال جسد به ایران و اجرای وصیتنامه نیستیم. اگر این موضوع به معاونت حقوقی وزارت ارشاد محول شد درباره آن اظهارنظر می‌کنیم.»

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان هم که پیش‌تر اعلام آمادگی اصفهان را برای تدفین فرای اعلام کرده بود در گفت‌وگو با فارس گفت: «بنده نگفتم همه‌چیز منوط به دستور وزیرخارجه است، بلکه گفتم منوط به تصمیم در تهران است. وقتی قرار است تصمیم‌گیری در این زمینه در تهران انجام شود و بنده در اصفهان هستم، به معنای آن است که هیچ اطلاعی ندارم، هر زمانی مطلع شدم آن را اعلام می‌کنم.» وی نسبت به نامه وزیرخارجه به محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهور در زمینه این موضوع نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد و درباره زمان دفن «ریچارد فرای» در اصفهان، گفت: بنده اطلاعی در این زمینه ندارم و هیچ دستوری به بنده داده نشده است، خبر جدیدی هم در این‌باره ندارم، هر زمان خبری بود حتما اطلاع می‌دهم.

البته نامه نمایندگان اصفهان تنها واکنش مردم این شهر به دفن‌شدن یا نشدن ریچارد فرای در این شهر نیست. هفته گذشته به‌دنبال انتشار اظهارات احمد سالک مبنی بر عدم دفن فرای در اصفهان، آیت‌الله مهدوی امام‌جمعه این شهر نیز اعلام کرد که نمی‌گذارد چنین اتفاقی در اصفهان بیفتد. این اظهارات باعث شد تا برخی از تندروهای اصفهان با حلقه‌زدن دور آرامگاه پروفسور پوپ ضمن شعارنویسی در روی این بنا و بنای تاریخی پل خواجو خواستار توقف خاکسپاری فرای در اصفهان شوند. در مقابل این تجمع، تجمعی از سوی مردم اصفهان برای حفاظت از آرامگاه پوپ تشکیل شد. البته دومین تجمع با دخالت نیروهای امنیتی پیش از تشکیل کامل به‌هم خورد.

اصفهان یا شیراز؟

اصفهان، شیراز، دوشنبه، کابل یا شهر دیگر؟ این سوال دیگری است که این‌روزها در حاشیه تدفین پروفسور فرای مطرح است. برخی سایت‌های خبری در روزهای گذشته خبری از قول همسر ایرانی- آشوری پروفسور فرای منتشر کرده بودند که اعلام کرده بود با وجود درخواست ایشان اگر شرایط دفنشان در اصفهان مهیا نیست در شیراز این اتفاق بیفتد. عدن نبی، همسر ایرانی- آشوری فرای گفت که تمام تلاش‌های صورت‌گرفته در این روزها ادای وصیت آن مرحوم بوده است. وی در عین حال گفت: «اگر در نارنجستان شیراز مدفون شود خوب است.»

به گزارش سایت قانون، پیشنهاد خانم عدن نبی راهکاری است که روند تصمیم‌گیری مقامات ایرانی و قدرت چانه‌زنی رییس‌جمهوری را بالا می‌برد. با این حال وی گفت ریچارد فرای دوست داشته در افغانستان هم به خاک سپرده شود اما اگر ایران موافقت نکند وی در شهر دوشنبه به خاک سپرده خواهد شد. البته در روزهای نخست بازشدن این بحث مطرح شده بود که تاجیکستان هم به‌دنبال خاکسپاری پروفسور فرای در دوشنبه است. این خبری بود که دکتر سیدمصطفی محقق داماد به «شرق» گفت و علی دهباشی هم در گفت‌وگو با ایسنا، آن را تکرار کرد، اما برخی از سایت‌ها به نقل از دو چهره فرهنگی تاجیکستان اعلام کردند که چنین موضوعی در تاجیکستان پیگیری نمی‌شود. با روند مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که با تدفین پروفسور ریچارد فرای صورت گرفته دولت یازدهم در مقابل آزمون سختی قرار گرفته است.

منبع: روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: