آِیت الله نوری همدانی:علوم انسانی اسلامی قرآنی را به جهانیان عرضه کنیم

1393/1/24 ۲۱:۰۹

آِیت الله نوری همدانی:علوم انسانی اسلامی قرآنی را به جهانیان عرضه کنیم

آیت‌الله العظمی نوری همدانی گفت: باید با احیای ارزش‌های دینی، علوم انسانی اسلامی قرآنی را تدوین و به جهانیان عرضه کنیم.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی گفت: باید با احیای ارزش‌های دینی، علوم انسانی اسلامی قرآنی را تدوین و به جهانیان عرضه کنیم.

به گزارش دبا به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید جمع دبیر و اعضای ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به قرن‌ها جدایی میان حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش و نیز دانشگاه‌ها اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعامل و همکاری خوبی میان این دو نهاد بزرگ تربیتی شکل گرفته است.

او افزود: ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش وظیفه‌ و رسالتی سنگین را بر دوش گرفته و در این میان افرادی باید عهده‌دار مسئولیت شوند که خودشان از نظر تربیت اسلامی الگو باشند و به درستی فعالیت کنند زیرا دیگران تمام اعمال و رفتارشان را زیر نظر خواهند گرفت.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به نقش مهم واسه‌های میان آموزش و پرورش و حوزه علمیه عنوان داشت: اخلاق و رفتار هر کس بیش از علم و دانشش بر دیگران تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل دانش بدون اخلاق فایده‌ای نخواهد داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر آشنا کردن فرهنگیان و دانش‌آموزان با مبانی و روش‌های تربیت اسلامی خاطرنشان کرد: نخستین اقدام ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، تربیت افرادی است که قرار است با این هدف به دانش‌آموزان معرفی شوند.

او تصریح کرد: اگر طلابی که به مدارس می‌شوند و با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند نقص علمی یا اخلاقی داشته باشند همه این مشکلات به پای حوزه‌ها نوشته می‌شود و بالعکس، اگر طلبه‌ای مسلط به همه احکام و شرایط و مهذب به اخلاق اسلامی باشد آنگاه حوزه‌های علمیه سربلند خواهند بود.

نوری همدانی با بیان اینکه طلاب در حوزه‌های علمیه ابتدا باید درس خود را به خوبی فرابگیرند و علاوه بر این اهل قلم باشند گفت: تسلط بر ادبیات فارسی و عربی یکی از لازمه‌های تبلیغ صحیح دینی و پرورش آینده‌سازان این کشور است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه تربیت به معنای رشد دادن است که باید با تکیه بر آموزه‌های دینی انجام شود اظهار کرد: اگر حتی یک نفر از 100 نفر طلابی که برای تبلیغ دین به نهادهای دیگر اعزام می‌شوند دچار نقص باشند ممکن است زحمات دیگران را هم هدر بدهند به همین دلیل توجه به تربیت صحیح همه مبلغان دینی امری لازم و ضروری است.

او به تسلط گسترده غربی‌ها و استعمارگران بر جوامع مسلمانان در طول قرون و اعصار مختلف اشاره کرد و افزود: این چیگری حتی بر علوم انسانی اسلامی نیز تاثیر گذاشت و آنها را متروک کرد و به فراموشی سپرد و در نتیجه فراماسونر‌ها دانشگاه‌ها و مراکز علمی را در چنگ خود گرفتند ضمن اینکه دشمنان اجازه نداده بودند مسلمانان و ایرانیان از نظر علمی رشد کنند به همین دلیل جوانان ما برای تحصیل به کشورهای غربی می‌رفتند و از علوم و اخلاق آنها تاثیر می‌پذیرفتند بنابراین علوم انسانی ما کاملا غربی شده بود.

نوری همدانی با بیان اینکه تدوین علوم انسانی غربی بر اساس خواسته‌های خودشان بوده است گفت: مواردی که در بیانیه اتحادیه اروپا مطرح شده و غیرقابل پذیرش است بر همین اساس تنظیم شده‌اند.

وی افزود: از آنجا که نخستین اصطلاحات در علوم و فنون مختلف عربی و اسلامی هستند در می‌یابیم دانشمندان مسلمان مبدع بسیاری از آنها بوده‌اند و آنها نیز با توجه به تاکیدات اسلام مبنی بر فراگیری دانش به این سمت رفته‌اند.

او به فعالیت مهم ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: شما وظیفه دارید با احیای ارزش‌های دینی، علوم انسانی اسلامی قرآنی را تدوین کنید و به جهانیان عرضه نمایید.

نوری همدانی با تاکید بر توجه به تاریخ گذشتگان خصوصا اولیاء و انبیای الهی گفت: قرآن کریم هم از این روش برای پرورش مسلمانان استفاده کرده و الگوهای صحیح را به مردم نشان داده است که امروز وظیفه، عمل بر اساس همین راهکار است.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته اظهار داشت: دفتر همکاری‌ها از سال 1385 راه‌اندازی شده است.

او افزود: رهبر معظم انقلاب بر همکاری میان دو نهاد حوزه و آموزش و پرورش تاکید فراوانی داشته و دارند و به همین دلیل در سال 92 و پس از ابلاغ سیاست‌های و رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و ‏پرورش، همکاری و تعامل میان آموزش و پرورش و حوزه علمیه وارد مرحله جدیدی شده است.

ملکی تصریح کرد: رویکرد سند تحول امور اسلامی است و بر همین اساس حوزه‌های علمیه و اساتید حوزوی می‌توانند از ظرفیت‌های مختلف ‏خود استفاده ببرند ضمن اینکه ستاد، در چهار محور آموزش منابع انسانی، پژوهش، برنامه‌ریزی درسی و تربیت و تبلیغ فعالیت می‌کند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: آنچه تاکنون بیشتر جلوه داشته، فعالیت در عرصه تربیتی و تبلیغی بوده است ولی می‌توان از ظرفیت‌های حوزه در زمینه تدوین محتوای اسلامی دروس هم بهره برد.

او با تاکید بر تحول در علوم انسانی و چرخش از علم محوری به تربیت اسلامی خاطرنشان کرد: در همین راستا و با توجه به گستردگی و اهمیت تبلیغ در فضای مجازی، همایش علمی «تربیت اسلامی، فضای مجازی، چالش‌ها و راهکارها» در روزهای 17 و 18 اردیبهشت ماه در قم برگزار خواهد شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: