«بهشتی» از جریان فکری مخالف گردشگری پرده برداشت

1393/1/23 ۲۲:۳۵

«بهشتی» از جریان فکری مخالف گردشگری پرده برداشت

سیدمحمد بهشتی صراحتا از گروه در سایه‌ای سخن گفت که با جریان گردشگری در کشور، مخالف است و مانع توسعه‌ی آن می‌شود.

سیدمحمد بهشتی صراحتا از گروه در سایه‌ای سخن گفت که با جریان گردشگری در کشور، مخالف است و مانع توسعه‌ی آن می‌شود.

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بزرگ‌ترین مشکل گردشگری کشور را نبودن زیرساخت‌های ذهنی دانست و اظهار کرد: یک جریان فکری در کشور حاکم است که اعتقاد دارد، با آمدن گردشگر خارجی، ارزش‌های اخلاقی و امنیت ملی به مخاطره می‌افتد و عیب‌های ما در دنیا مطرح می‌شود. این یک سوءتفاهم است و تا زمانی که برطرف نشود، همچنان در مسیر سنگلاخی حرکت می‌کنیم.

او ادامه داد: در کشور دو گروه درباره‌ی گردشگری، دیدگاه و نظر دارند؛ یک گروه طرفدار توسعه‌ی گردشگری است و اعتقاد دارد گردشگری سبب درآمدزایی و اشتغال می‌شود و گروهی دیگر، مخالف گردشگری است و معمولا در سایه قرار دارد و دیده نمی‌شود، تنها تصور این گروه (مخالفان) از گردشگری «گردشگری عشرتی» است، یعنی آزادی زنان در سواحل و سرو مشروبات الکلی.

بهشتی اظهار کرد: آیا کشور ما ظرفیت جذب این گروه از گردشگران را دارد؟ اصلا آن‌هایی که طرفدار این نوع گردشگری هستند، مگر دیوانه‌اند ایران را انتخاب کنند؟ ایران در ذهنیت این گردشگران، کشور پرمخاطره‌ای است که فقط گردشگران ماجراجو آن را انتخاب می‌کنند.

وی همچنین گفت: متأسفانه طرفداران توسعه نیز همین تلقی را از گردشگری در ذهن دارند و فکر می‌کنند آنچه مانع توسعه‌ی گردشگری در ایران شده، معذورات ماست، مثلا حجاب یا سرو نشدن مشروبات در هتل‌ها. پس آن‌ها هم با گروه دوم، یعنی مخالفان، موافق‌اند و الگوی گردشگری آن‌ها هم «گردشگری عشرتی» است.

او سپس این پرسش را طرح کرد که کشور ما استعداد چه الگویی از گردشگری را دارد؟ و در پاسخ گفت: مسلما الگوی انتخابی ما «گردشگری فرهنگی» است.

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکل زیرساخت‌های ذهنیتی، چه برنامه‌ای وجود دارد و چه کسی مسوول تغییر این جریان فکری است؟ بیان کرد: طبعا، حاکمیت و دولت باید وارد عمل شوند و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم باید خیلی تلاش کند؛ اما این فقط وظیفه‌ی سازمان نیست و همه در این زمینه مسوول‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات مکرر در مدیریت سازمان، اجازه‌ی رفع موانع زیرساخت‌های ذهنی را می‌دهد؟ اظهار کرد: بی‌ثباتی مدیریتی اجازه‌ی برنامه‌ریزی کلان را نمی‌دهد. برنامه‌ریزی برای رونق و توسعه‌ی گردشگری مانند کاشتن درخت گردو است که البته محصولات خوبی می‌تواند داشته باشد؛ ولی هفت سال طول می‌کشد تا درخت گرو به بار بنشیند و مثل بوته‌ی گوجه‌فرنگی نیست که به مدیریت کوتاه‌مدت نیاز داشته باشد.

محمدحسن کرمانی - رییس هیأت مدیره‌ی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی - نیز با استقبال از سخنان بهشتی، گفت: ما سال‌هاست این حرف‌ها را می‌زنیم که تکلیف حاکمیت با گردشگری مشخص نیست و عده‌ای نمی‌گذارند گردشگری در این کشور راه بیفتد، نه گردشگری داخلی و نه ورودی؛ اما حالا همین حرف‌ها را از دولت می‌شنویم که از آن استقبال می‌کنیم؛ ولی یک خطر وجود دارد و آن این است که اگر با دولت وارد مذاکره شویم، به چه نتیجه‌ای می‌رسیم، چون حرف امروز دولت با ما یکی شده و مخاطب در این میان، گم شده است.

وی ادامه داد: حالا پرسش این است که چه کسی باید مفاهمه را با گروه مخالف شروع کند؟ اگر این کار دولت است، پس شروع کند، چقدر می‌خواهد منتظر بماند تا این صنعت را از وضعیت کنونی خارج کند؟!

کرمانی که درباره‌ی نقش دولت در کنترل هزینه‌ها و زیرساخت‌های گردشگری سخن می‌گفت، توضیح داد: بازی «مرغ و تخم‌ مرغ» را شروع نکنیم و این‌قدر زیرساخت و روساخت نگوییم، چون تا وقتی مسافر به این کشور نیاید، توسعه‌ی هر نوع زیرساختی غلط است، مثلا یک زمانی آقایی در همین تلویزیون گفت، ما آن‌قدر هتل پنج ستاره می‌سازیم که اصلا نتوانید بشمارید. این حرف براساس چه صلاحیتی زده شد؟! پس تکلیف آن عده‌ای که سفر برای‌شان گران است چه می‌شود؟ آن‌ها حتما به هتل‌های دو و سه ستاره نیاز دارند.

او اظهار کرد: امروز که آن دوران تمام شده است، هیچ‌کس آن شخص را محاکمه نمی‌کند، منظورم محاکمه‌ی قضایی نیست، حتا در همین تلویزیون هم نپرسیدند که این همه هتلی که حرف آن زده شد کجاست، نشان دهند این هتل‌ها را کجا ساخته‌اند.

کرمانی در واکنش به این سخن که «همان آقا از ساخت هتل‌های هفت ستاره در ایران سخن می‌گفت که اصلا طبق قوانین و عرف کشور، اجازه نداریم چنین هتل‌هایی را داشته باشیم» متذکر شد: در سراسر دنیا، استاندارد هتل، پنج ستاره است و هتل هفت ستاره، جنون در گویش است.

او بیان کرد: ما حتا گاهی در همین هتل‌های پنج ستاره هم نمی‌توانیم امکانات لازم را بدهیم، چون باعث افزایش هزینه می‌شود.

کرمانی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای جذب گردشگر خارجی چه اقداماتی شده است؟ با بیان این‌که کاری برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره‌ی ایران نشده است، به مزاح گفت: البته دو کار خوب در تمام این سال‌ها انجام داده‌ایم؛ اول این‌که خانه‌ی ایران را در پاریس تعطیل کردیم و دوم آن‌که سال 2004، متراژ غرفه‌ی ایران در نمایشگاه مهم گردشگری آلمان 730 متر بود و امسال به 120 متر رسید!

او همچنین در بحث دیگری درباره‌ی گرانی سفر، مهم‌ترین عامل افزایش هزینه‌های سفر را دخالت دولت در این حوزه دانست که با استناد به بندها و ماده‌های قانونی، این اقدام را خلاف قانون ارزیابی کرد و رییس جامعه‌ی هتلداران ایران و مدیرعامل شرکت تعاونی مسافربری نیز با تأیید این موضوع، تأکید کردند که دولت باید به جای قیمت‌گذاری به امور زیرساختی و نظارتی خود بپردازد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: