نویسنده با بهرهگیری از متون تاریخی، دینی و فلسفی نشان میدهد که چگونه مفاهیمی که در قلب تصوف اسلامی جای دارند، ریشه در جهانبینی و آموزههای مانوی دارند.
پورجوادی گفت:برخیها میگویند فلانی بعد از یک عمر سراغ اندیشههای زرتشتی رفته است، مگر در آیین زرتشتی هم چیزی پیدا میشود؟ جدی گرفتن این موضوع برای ما هنوز جا نیفتاده است. ما هنوز ایران را جدی نمیگیریم. بههمین دلیل، میبینم که چه انتقاداتی به من میشود. از من میپرسید چرا زودتر سراغ این مباحث نرفتم. چرا شما نرفتید؟ چرا دیگران دنبالش نرفتند؟ چیزی نیست که فقط به من بگویید، باید به همه بگوییم.
بهروایت نویسنده، ایرانشهری بر این باور بود که هر ملت و تمدن باید دین و فلسفه خاص خود را داشته باشد؛ همانگونه که اعراب دین خود را از طریق پیامبر اسلام یافتهاند، ایرانیان نیز باید به دین و فلسفهای دست یابند که با روح، زبان و اسطورههایشان سازگار باشد.
دکتر نصرالله پورجوادی، نویسنده، عرفانپژوه و بنیانگذار مرکز نشر دانشگاهی در روز نخست همایش «اردیبهشت هگمتانه» درباره خیام بهعنوان یک فیلسوف ایرانی سخن گفت و به بررسی برخی از ایدههای فلسفی این شاعر رباعیسرای ایرانی پرداخت.
نوشتهٔ کوتاهی خواندم از آقای حسین دهباشی که یکی از سران طالبان وقتی به ایران آمده بود از سخن گفتن به زبان فارسی امتناع ورزیده و خواستار مترجم شده بود. آقای دهباشی از این که طالبان بدین وسیله زبان فارسی را تحقیر کرده بودند اظهار تأسف نموده و امتناع ایشان از سخن گفتن به فارسی را دردناک دانسته بود.
یکی از چهرههای سرشناس و فرهیخته فلسفه و عرفان با بیان اینکه خاصبودن فلسفه در کشورهای متفاوت، تا حدودی شبیه به ادبیات است، گفت: تاریخ فلسفه در ایران را باید پیش از فارابی جستوجو کرد، حتی من میگویم که تاریخ فلسفه اسلامی به پیش از قرن سوم بازمیگردد و ما باید با نگاهی نو تاریخ فلسفه اسلامی را بشناسیم و آن را از نو بنویسیم.
گفتوگو با نصرالله پورجوادی با عنوان «آفاق عرفان در سپهر ایران» منتشر شد.
در این میان بحثهای جالبی میان فعالان فضای مجازی شکل گرفته است و برخی متاورس را دستیابی بشر به جهان مثالی سهروردی میداند و بدن آواتاری را شبیه ترین بدن به بدن مثالی انسان دانسته اند که دارای لطافت وجودی بسیار زیادی است و تابع تقیدات عالم طبیعت و قوانین مادی آن نبوده و به صاحب خود اجازه می دهد که کارهای خارق العاده ای انجام دهد. البته در مقابل برخی دیگر نیز مقایسه بین این دو جهان را بیفایده دانسته و مباحثی از این دست را جزو شبهعلم شمرده اند.
کتاب «نبرد زردشت با اهریمن»، ترجمهای جدید از فرگرد نوزدهم ویدیوداد و مقابلۀ متن اوستایی با ترجمۀ پارسی میانه و تحلیل زبانی آن، اثر مریم طایفه قشقایی، از تازههای نشر بَرسَم روانۀ بازار کتاب شد.
شهابالدین یحیی سهروردی ملقب به شیخ اشراق یکی از بزرگترین حکما و فیلسوفان ایرانی و بنیانگذار حکمتالاشراق، یکی از سه جریان اصلی فلسفه و حکمت در جهان ایرانی- اسلامی است، در کنار حکمت مشا که بنیانگذارانش فارابی و ابنسینا هستند و حکمت متعالیه که موسسش ملاصدرا است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید