محمدجعفر یاحقی با بیان چرایی توجه به داستان «حسنک» میگوید: «تاریخ بیهقی» از پشتوانههای زبان فارسی است؛ البته در استفاده از واژهها و عبارتهایش با توجه به تغییر معنا باید احتیاط کرد.
دکتر شهرام یوسفیفر گفت: به قول مینورسکی دورهای که بیهقی در آن زیست میکند، میانپردهای است. این دوره، دوره خاصی است اما در این میان ابوالفضل بیهقی نیز شخصیت دوگانهای دارد. او یک دیوانی دولتمرد و شاید هم دولتمرد دیوانی است.
نسخه شماره 3139 کتابخانه مجلس، کتاب تاریخ بیهقی اثر ارزشمند ابوالفضل محمد بیهقی (وفات 470 قمری) است. (معرفی شده در فهرست کتابخانه مجلس، جلد 10 (بخش دوم)، صص 709-710).
نام دکتر فیاض بیتردید با تاریخ بیهقی گره خورده است و بدون شک فیاض است که تاریخ بیهقی را به جامعه ادبی ما شناسانده و هنوز هم راه او در فضای تاریخ ادبیات ایران به اعتبار تاریخ بیهقی نام بردار و زنده است. او با همین اندکی که کار کرد نام خودش را جاودانه کرد؛ چنان که بیهقی را جاودانه کرد.
محمد دهقانی گفت: تاریخ بیهقی دستکم نشاندهندۀ یک چیز است و آن ایستایی فرهنگ ایرانی در حوزۀ سیاست، رفتارهای سیاسی، اخلاق سیاسی و حتی فلسفه سیاست است. زمانی که میسنجیم، میفهمیم که انگار فقط قدمها عوض شدهاند، بونصر مشکان به شکلی دیگر در جامعه ما حضور دارد، این است که برای مردم امروز تاریخ را جالب میکند.
استاد دانشگاه فرهنگیان یاسوج و پژوهشگر ادبیات فارسی، تاریخ بیهقی را شاهکاری کمنظیر در نثر فارسی دانست که با گذشت قرنها، الهامبخش نویسندگان و پژوهشگران باقی مانده است.
آنچه امروز با نام «تاریخ بیهقی» برجای مانده با برگهایی از دفتر پنجم آغاز و به دفتر دهم میانجامد و محدودۀ وقایع آن از گزارش رویدادهای پس از مرگ سلطان محمود (سال 421) تا فرار سلطان مسعود به هند (432) افزون بر «باب خوارزم» از زمان حکومت محمود است.
یک پژوهشگر ادبی با اشاره به هنر بیهقی در استخدام کلمات گفت: شیوه روایت او همان چیزهایی است که در روایتنویسی مدرن رعایت میشود، اما مسئله فوقالعاده دیگر این است که بیهقی با اینکه خودش در وقایع شرکت داشته است، بسیار منصفانه و بیطرفانه مینویسد.
آن قدر در پی معنی و تفسیر بودهایم که ما را از لذت بردن بازداشتهاند و مدام گفتهاند معنی آن چیست. مثل قیمت پرسیدن در گفت و گوهای روزانه و به جای این که زیبایی لباس یا عطر دیگری را یادآور شویم میپرسیم چند؟ انگار به فروشگاه رفتهایم.
بخشی از نمادهای اسطورهای در تاریخ بیهقی آمده و نشان میدهد که با وجود برخی باورها که تاریخ بیهقی را تاریخی ناب و خالص میدانند، چندان هم از عناصر اسطورهای خالی نبوده و به همین دلیل این اثر در مرزی میان تاریخ و ادبیات قرار میگیرد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید