1401/9/22 ۱۲:۲۷
نویسندگان کتاب «مشروعیت توأمان: طاهریان تا خوارزمشاهیان» با روش توصیفی - تحلیلی به دنبال اثبات این دیدگاه هستند که حکومتهای ایران بعد از اسلام تا سقوط خوارزمشاهیان به لحاظ مشروعیتی دارای یک نوع مشروعیت توأمان یا چندگانه هستند.
کتاب «مشروعیت توأمان: طاهریان تا خوارزمشاهیان» نوشته مشترک عبدالله ساجدی و هوشنگ خسروبیگی از سوی انتشارات ندای تاریخ منتشر شد. این کتاب در سه فصل تنظیم شده است. فصل اول: تعریف مفاهیم، فصل دوم: مشروعیت در حکومتهای ایرانیتبار که در چهار بخش اول: طاهریان، بخش دوم: صفاریان، بخش سوم: سامانیان و بخش چهارم: آل بویه بیان شده است.
فصل سوم: مشروعیت در حکومتهای ترکتبار نام دارد و در سه بخش تنظیم شده است. بخش اول: غزنویان و مسئله مشروعیت و بخش دوم: سلجوقیان و بخش سوم: خوارزمشاهیان است.
مشروعیت ذاتاً مفهومی سیاسی و اجتماعی است و از مفاهیم پرکاربرد در علوم سیاسی و نیز جامعهشناسی سیاسی محسوب میشود. کمک تاریخ به علوم سیاسی و جامعهشناسی در حوزه مطالعات مرتبط با مشروعیت و مشروعیتیابی، در ارائه گزارههای تاریخی زمانمند و مکانمند است. بررسی این گزارههای تاریخی، این امکان را برای جامعهشناسان و عالمان علم سیاست فراهم میکند تا با رویکردی عامنگرانه به بررسی این مفهوم بپردازند.
افزون بر آن، دستاوردهای مطالعات در حوزه مشروعیت، به تاریخپژوهان در تعمیق بررسیهای تاریخی کمک میکند. اگر مشروعیت و مشروعیتیابی را فرایندی منتج از تدابیر و اقدامات بازیگران سیاسی برای استمرار حاکمیت و تعمیق قدرت سیاسی بدانیم، پیوند وثیق این حوزه مطالعاتی با دیگر موضوعاتی تاریخی بیشتر آشکار میشود. در این فرایند، تدابیر و اقدامات حکمرانان سیاسی در حوزههای سیاسی، روابط خارجی، اقدامات و برنامههای نظامی، عملکرد مرتبط با رفاه عامه و برنامههای اجراشده در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قابل بررسی است.
از سوی دیگر استمرار قدرت و حاکمیت سیاسی وابسته به مشروعیت سیاسی است. رابطه استمرار و تحکیم پایههای قدرت با میزان مشروعیت هیئت حاکمه رابطهای مستقیم دارد. بروز تزلزل در مشروعیت حاکمیت سیاسی، زمینهساز بروز ضعف در اقتدار و نااستواری در پابرجایی حاکمیت سیاسی است. بر همین اساس بررسی مشروعیت حکومتها در مطالعات تاریخی از مباحث مورد توجه است.
مسئلهای که در ارتباط با مشروعیت حکومتهای ایران بعد از اسلام حائز اهمیت است، این است که هیچیک از الگوها و مکاتب فکری که به بحث و بررسی این مسئله پرداختهاند در ارتباط با مشروعیت حکومتهای مورد بحث به عنوان یک الگو و شاخص جامع و قابل قبول مطرح نشده و همخوانی مناسب و مطلوب با شرایط و موقعیت این حکومتها ندارند. با توجه به ساختار پیچیده اجتماعی و سیاسی جامعه ایران و تلفیق افکار و اندیشههای ملهم از اندیشه سیاسی اسلام، اندیشه سیاسی ایرانی و نیز اندیشههای قومی و قبیلهای حاصل از حضور نیروهای قبیلهای غیرایرانی، بررسی مسئلۀ مشروعیت نیز به همان مقدار پیچیده و چندلایه است.
نویسندگان این کتاب، با روش توصیفی - تحلیلی به دنبال اثبات این دیدگاه هستند که حکومتهای ایران بعد از اسلام تا سقوط خوارزمشاهیان به لحاظ مشروعیتی دارای یک نوع مشروعیت توأمان یا چندگانه هستند. در فصل نخست به تعریف مفاهیم مربوط به بحث پرداخته شده است؛ از قبیل مفهوم مشروعیت، حاکمیت و مشروعیت، مشروعیت و اقتدار، جایگاه مشروعیت، مشروعیت اولیه و ثانویه، نظریههای مشروعیت، مبانی مشروعیت و .... . فصل دوم اختصاص به بررسی مشروعیت در حکومتهای ایرانیتبارِ طاهریان، صفاریان، سامانیان و آل بویه دارد.
آنچه در این فصل مدنظر است، نقش و تأثیر چشمگیر ایرانیان در تکوین بافت سیاسی و فرهنگی این دوره است که بیگمان در همه آن تحولات سهم عمده و در بسیاری از آنها فضل تقدم داشتند؛ نقشی که از عصر فتوح با انتقال دیوان ساسانی به دولت اسلامی آغاز شد و بهتدریج توسعه یافت؛ گرچه در عصر دولت عربگرای اموی که شرکت و دخالت اقوام غیرعرب، بهویژه ایرانیان را در امور دولتی خوش نمیداشت و آنان را بندگان خویش میخواند، اندیشههای فرهنگی و تمدنی ایرانیان چندان مجال جلوهگری نیافت، سهل است که مورد تحقیر نیز قرار میگرفت. در فصل پایانی نیز مسئله مشروعیت در حکومتهای ترکتبار غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان بررسی شده است.
کتاب «مشروعیت توأمان: طاهریان تا خوارزمشاهیان» نوشته مشترک عبدالله ساجدی و هوشنگ خسروبیگی در 321 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 140 هزار تومان از سوی انتشارات ندای تاریخ منتشر شد.
منبع: ایبنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید