1400/4/7 ۱۰:۳۶
کتاب «خواندن و نگارش انتقادی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی» از سوی انتشارات سمت برای یادگیری بهتر چگونه خواندن و چگونه نوشتن منتشر شد.
کتاب «خواندن و نگارش انتقادی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی» نوشته مایک والاس و آلیسون ری توسط زهرا عباسی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ترجمه و توسط انتشارات سمت در 313 صفحه با شمارگان 300 نسخه و قیمت 36 هزار تومان منتشر و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب از سه بخش که هر بخش از چندین فصل بدین شرح تشکیل شده است: ابتدا با شرحی بر خواندن انتقادی و نوشتن خودانتقادی آغاز میشود. سپس یک نقشه ذهنی برای پیمایش پیشینه پژوهشی، تحلیل دقیق متون مجزا و نگارش ارزیابی انتقادی از آنها توسعه میدهد. در نهایت ارزیابی انتقادی از پیشینه پژوهشی برای یک رساله را سازماندهی میکند و آن ساختار را در مقالات پژوهشی و ارائههای شفاهی به کار میگیرد.
مترجم در پیشگفتاری که بر این کتاب نوشته آورده است: «برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی این نیاز و احساس واقعی وجود دارد که لازم است فعالیتهای مختلفی را در فرایند تحصیلات دانشگاهی خود تغییر دهند و به مهارتهای بیشتری برای درک، بررسی و نگارش متون دانشگاهی نیاز دارند. خواندن و نوشتن انتقادی ازجمله مهارتهای اساسی و مهمی بهشمار میروند که دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای بررسی و تجزیه و تحلیل متون علمی در رشته تخصصی خود و نیز نوشتن متون دانشگاهی مانند پایاننامه، رساله و مقالههای علمی بدان نیازمندند و از این مهارتها میتوانند در دستیابی به ارزیابی دقیق متون علمی، ارائه استدلالهای روشن و شواهد پشتیبانی شده و تشکیل ساختار دقیق برای نگارش متون علمی بهره ببرند. همانگونه که نویسندگان کتاب مایک والاس و آلیسون ری، که متخصص حوزه آموزش پژوهشگری هستند، اذعان کردهاند این کتاب برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نگاشته شده و شروع کار آنها مستلزم بررسی پژوهشهای منتشر شده و منتشر نشده ازجمله مقالات دانشجویی، پایاننامههای کارشناسی ارشد، رسالههای دکتری و مقالات پژوهشی مرتبط و نیز ارائههای شفاهی است.»
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه مینویسد: «در این کتاب نویسندگان بهروشنی خواندن و نوشتن را به شیوهای ساختارمند پیوند میدهند و رابطه بین نظریه و کاربرد در این اثر بهخوبی مشخص است. به طور کلی، این کتاب رویکردی منظم و منسجم برای توسعه مهارتهای خواندن و نوشتن انتقادی را که برای طیف وسیعی از سطوح مختلف تجزیه و تحلیل متون دانشگاهی و انواع تکالیف خواندن و نوشتن دانشگاهی قابل استفاده است، به خوانندگان عرضه میکند. همچنین این اثر با ارائه ابزارهایی کاربردی برای تجزیه و تحلیل آثار علمی و ساختاردهی به نگارش متون دانشگاهی مهم، به دانشجویان کمک میکند مهارتهای خود را در این زمینه تقویت کنند و از این مهارتهای انتقادی در افزایش تواناییهای دانشگاهی خود بهره ببرند. نمودارهای تکمیلی، توضیحات مفهومی و تمرینهای کاربردی و عملی در کتاب به خواننده این امکان را میدهد تا رویکرد تحلیل انتقادی متن و مفاهیم مرتبط با نگارش انتقادی را بهراحتی درک کند و آنها را در عمل به کار بندد. همچنین وجود وبسایت و نیز منابع اضافی برخط به خوانندگان کمک میکند از طریق الگوها و چکلیستها، دسترسی به مقالات مجله SAGE و مطالعه مطالب تکمیلی، بر تکنیکهای مهم و مهارتهای پیشرفته انتقادی که یاد میگیرند، تسلط یابند.
این کتاب را میتوان به عنوان ابزاری برای یادگیری فردی، کتاب درسی در کلاس، شیوهنامه کاربردی برای تدوین پیشینه پژوهش و مبانی نظری یا یک کتاب راهنما که از طریق آن مدرس و دانشجو گام به گام پیش میروند، به کار برد.»
نویسندگان در شیوه استفاده از این کتاب آوردهاند: «این کتاب در اصل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی نگاشته شده است که شروع کار آنها مستلزم بررسی پژوهشهای منتشر شده و منتشر نشده ازجمله مقالات دانشجویی، پایاننامههای کارشناسی ارشد، رسالههای دکتری و مقالات پژوهشی مرتبط بهعلاوه ارائههای شفاهی است. خواندن انتقادی و نوشتن خودانتقادی ازجمله مهارتهای قابل انتقال هستند که در تولید آثار دانشگاهی مؤثر، ارائههای شفاهی و پیشنهادههای پژوهشی حمایتشونده نقش مهمی دارند. بنابراین، کتاب حاضر همچنین برای افراد دانشگاهی تازهوارد که تمایل دارند کیفیت نگارش پژوهش خود را از طریق خواندن انتقادی پیشینههای پژوهشی تقویت نمایند و مهارتهای خود را به عنوان نویسندگان خودانتقادی تثبیت کنند خالی از فایده نخواهد بود.»
در ادامه مقدمه مولفان آمده است: «مطالب این کتاب به گونهای طراحی شده است که به موازات کار متناوب خواننده در هر فصل و انجام تمرینهای مربوط که بسیاری از آنها مناسب فعالیتهای کلاسی به عنوان مبنای تکالیف مرور انتقادی ارزیابی شده است، سطح مهارت و اطمینان وی افزایش مییابد. در مهمترین تمرینها از خوانندگان خواسته میشود تا دو مقاله علمی ـ پژوهشی ـ دانشگاهی خلاصهشده که شامل مثالهای کاربردی است را تحلیل و مرور کنند تا برای نگارش مرورهای انتقادی خود از متنهای انتخابیآماده شوند.»
در پشت جلد کتاب نیز میخوانید: «خواندن انتقادی و نوشتن خودانتقادی از جمله مهارتهای قابل انتقالی هستند که در تولید آثار دانشگاهی مطلوب و موثر، ارائههای شفاهی و پیشنهادهای پژوهشی نقش مهمی دارند. این کتاب برای دانشجویان تازهواردی که تمایل دارند کیفیت نگارش پژوهش خود را از طریق خواندن انتقادی پیشینههای پژوهشی تقویب و مهارتهای خود را به عنوان نویسندگان خودانتقادی تثبیت کنند مفید است. طراحی کتاب بهگونهای است که میتوان از آن به عنوان ابزاری در یادگیری خودمحور، کتاب درسی در کلاس و نیز مقیاسی برای شیوههای پژوهشی یا یک کتاب آموزش گام به گام استفاده کرد.»
منبع: ایبنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید