مشیری را میتوان شاعر طبیعت، شاعر گلها، شاعر فصلها، شاعر عاطفهها، شاعرِ امید، مهر، عشق، مردمداری، انساندوستی، صلح و دوستی نامید. شاعری که با بهرهگیری از زبانی ساده و واژگانی آشنا، مضمون زیبایی میآفریند که پیشینیان بدان سهل ممتنع میگفتند. مشیری از چنان توانمندی در آفرینش سروده برخوردار بود که میتوانست اشعار زیبایی را با واژگانی ساده و روان بگوید و هر بار سخنی نو چه در قالب کهن و چه در قالب نو داشته باشد.
استاد غلامحسین امیرخانی، هنرمند بزرگی است که در تاریخ معاصر خوشنویسی ایران نامی پایدار و مانا را از خود بهجای گذاشته است و حقی دو چندان از جهات گوناگون خصوصاً آموزش هنر نستعلیق و ترویج آن در دوره معاصر بر کاروان خوشنویسی ایران دارد.
بهرغم حوادث خونباری که هجوم وحشیانه مغول در پی داشت، ایرانیان توانستند بهتدریج آنان را رام کنند و فرهنگ اصیل خود را جلوهگر سازند. آنچه در پی میآید، بهاختصار به همین موضوع در روزگار پس از چنگیز میپردازد و نشان میدهد که چگونه میشود از تهدیدها، فرصت ساخت
در میان آثار منظوم ادب فارسی، شاهنامه جزو نمونههای معدودیاست که پیش از آن که به ستایش پیامبر اسلام بپردازد، به تفصیل از مراتب آفرینش یا موضوع جهانشناسی سخن رانده است. بنابر جهانشناسی شاهنامه به کمک توانشهایی که خداوند به آدمی داده است، چون خرد و جان و گمان و چشم، نمیتوان خداوند را دریافت...
بدون تردید سیروس پرهام به عنوان یکی از مدیران ملی ایران بهشمار میرود که دلبستگی وصفناپذیر به تاریخ و تمدن ایران داشت و ایراندوست و ایرانمدار بود، و از این رو شایسته احترام و ارادت عمیق ایرانیان خواهد بود.
عبدالحسین زرینکوب را میتوان از برجستهترین چهرههای علمی و فرهنگی ایران معاصر دانست؛ اندیشمندی که با تلفیق سنتهای بومی و روشهای علمی نوین، تاریخ و ادبیات را در نسبت با هویت ملی بازخوانی کرد و الگویی ماندگار از پژوهشگری مسئول ارائه داد.
فرزانه گشتاسب: کتایون مزداپور را به درستی باید بانوی نجاتبخش دستنویسهای ایرانی اوستا دانست. همین برای مزداپور کافی بود اینکه ببینند این میراث کهن و دستنوشتههای ارزشمند و در خطر نابودی، در جایی امن آرام گرفتهاند.
نخستین شاهان شاهنامه به اصطلاح culture heroes هستند، یعنی بنای تمدن و فرهنگ را بنا بر تصور آنها نهادهاند. یکی از اینان هوشنگ است که پوشش و جامه از اوست
از دیرباز پژوهشگران بسیاری از مسلمان و غیرمسلمان، با انگیزه های متفاوت، درباره موضوعات و وجوه مختلف قرآن کریم بحث و بررسی کرده اند که جا دارد بخشی از آنها را به صورت فشرده در دانشنامه قرآنی گنجاند؛ کاری که اولیورلیمن کرده است و نوشتار زیر یکی از آن مقالات است
مستشرقان و تمام پژوهشگرانی که ابن سینا را در درون سنت مشائی مورد مطالعه قرار دادند نتوانستند فهمی صحیح از اندیشههای اصیل او داشته باشند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید