صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / امام خمینی، کتابخانه /

فهرست مطالب

امام خمینی، کتابخانه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 بهمن 1402 تاریخچه مقاله

امام خمینی، کتابخانه \ketāb-xāne-ye emām xomeynī\، کتابخانه‌ای واقع در میدان امام حسین (ع)، خیابان 17 شهریور، خیابان خشکبارچی، پارک خیام، در محدودۀ منطقۀ 13 شهرداری تهران.
کتابخانۀ امام خمینی با کسب مجوز از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، در 1376 ش با هدف گسترش فضاهای فرهنگی، افزایش سرانۀ مطالعه و نیز پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان محل، راه‌اندازی و مورد استفاده قرار گرفت.
این کتابخانه در ساختمانی با 500 مـ2 زیربنا در پارک خیام واقع شده است. کتابخانۀ امام خمینی مشتمل بر یک مخزن، دو سالن مطالعه، بخش نشریات، بخش مرجع و بخش کودک و نوجوان است و در 1390 ش، دارای حدود 500‘1 عنوان در 000‘ 27 جلد کتاب با موضوعهای کلیات، فلسفه، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم عملی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافی بوده است.
کتابخانۀ امام خمینی به‌صورت مخزن یا قفسۀ باز اداره می‌شود و همۀ اعضای آن می‌توانند با مراجعۀ مستقیم به قفسه‌ها، به منابع موردنظر خود دسترسی پیدا کنند. سالن مطالعۀ این کتابخانه به‌صورت دو سالن مجزا از هم، با گنجایش 50 نفر در هر سالن، همه‌روزه در اختیار آقایان و بانوان قرار دارد.
منابع مورد نیاز این کتابخانه از راههای مختلف تأمین می‌شود مانند اهدا و یا خرید از نمایشگاههای مختلف کتاب مانند نمایشگاه بین‌المللی و نمایشگاه «یاد یار مهربان». گفتنی است کـه منابع تهیه‌شده، پیش از ارسال به کتابخانه، توسط کارگروه کتابداری مستقر در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، بر اساس روش دیویی (ده‌دهی) فهرست، و پس از آماده‌سازی، به این کتابخانه فرستاده می‌شوند.
از فعالیتهای جنبی‌ای که در کتابخانۀ امام خمینی انجام می‌شود، به اینها می‌توان اشاره کرد: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، نقد کتاب، بازدید از نمایشگاههای مختلف کتاب، بازدید از کتابخانه‌های مختلف مانند ملی، مجلس و ملک، و نیز برپایی اردوهای یک‌روزه.
این کتابخانه زیرنظر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اداره می‌شود و از آغاز تأسیس تا 1390 ش، 000‘35 نفر عضو داشته است که بیشتر آنها را دانش‌آموزان و دانشجویان، به‌ویژه در مقطع کارشناسی، تشکیل داده‌اند.
 

مأخذ

کلانتری، مهدی (مسئول کتابخانۀ امام خمینی)، گفت‌وگو با مؤلف.

محسن سلیمانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: