صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / امامزاده داوود، آبادی /

فهرست مطالب

امامزاده داوود، آبادی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 7 بهمن 1402 تاریخچه مقاله

امامزاده داوود، آبادی \ābādī-ye emām-zāde dāvūd\، روستایی از توابع بخش کن و از مکانهای زیارتی و سیاحتی شمال باختری تهران.
نام آبادی امامزاده داوود از بقعه‌ای به همین نام در این آبادی، گرفته شده است. این آبادی با 468 تن جمعیت (1395 ش)، در دامنۀ باختری کوه توچال در ارتفاع 150‘2متری از سطح دریا در نزدیکی آبادی کیگاه واقع شده است (جعفری، 98؛ «درگاه ... »، بش‍‌ ).
این آبادی از شمال به کوههای رندان و توچال، از باختر به کوه لیچه، از خاور به کوه بندعیشی و محلۀ فرحزاد، و از جنوب به بخش کن و دهستان سولقان محدود است («امامزاده‌ها ... »، بش‍‌ ).
راه رسیدن به این آبادی از دو طریق جادۀ آسفالتۀ کـن ـ سولقـان و مسیـر خـاکی و قدیمی از درۀ فرحزاد امکان‌پذیر است. مسیر قدیمی فرحزاد به امامزاده داوود به‌سبب وجود مناظر طبیعی و دیدنی دارای جاذبه‌های گردشگری اسـت («نگـاهی ... »، بش‍‌ ). مسیر فرحزاد بـه آبادی امامزاده داوود از محلۀ فرحزاد آغاز، و پس از گذر از استراحتگاههای آب زندگانی، یونجه‌زار، کتل خاکی و آبادی کیگاه به این آبادی ختم می‌شود (محمودیان، 15، 21، 55).

مآخذ

«امـامزاده‌های تهران، خلوتگه راز و نیاز»، آفتـاب (مل‍‌ )؛ جعفری، عبـاس، دائرةالمعارف جغرافیایی ایران، تهران، 1379 ش؛ «درگاه ملی آمار»، آمار (مل‍‌ )؛ محمودیان، علی‌اکبر و دیگران، اطلس شهرستان شمیران، تهران، 1381 ش؛ «نگاهی به آرامگاه امامزاده داوود در انتهای جادۀ کن»، ایسکانیوز (مل‍‌ )؛ نیز:

Aftab, www.aftab.ir/ articles/ religion/ cjc1197220874pi. php; Amar, www.amar. org. ir/ Default.aspx? Tabid= 2741 (acc. Aug. 2017); Iscanews, www.iscanews.ir/ fa/ printableNewsItem.aspx? NewsID=24116.
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: