پرویز تناولی: تلاش کردم میراث هنر عامیانه ایران را ماندگار کنم

مریم آموسا: آیین رونمایی سه کتاب «سرامیک»، «طلسم» و «نمکدان» اثر پرویز تناولی که ازسوی نشر نظر و انتشارات بن‎گاه تجدید چاپ شده‌اند، با حضور پرویز تناولی، علیرضا سمیع‌آذر و محمود بهمن‌پورمدیر نشر نظر عصر جمعه، 29 آبان‌ماه، در گالری «آرت‌لانژ» برگزار شد. همزمان با این مراسم مجموعه‌ای از آثار پرویز تناولی در قالب نمایشگاهی افتتاح شد. در این نمایشگاه برای نخستین بار مجموعه‌ای از آثار گرافیکی تناولی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

 

 

  مریم آموسا: آیین رونمایی سه کتاب «سرامیک»، «طلسم» و «نمکدان» اثر پرویز تناولی که ازسوی نشر نظر و انتشارات بنگاه تجدید چاپ شده‌اند، با حضور پرویز تناولی، علیرضا سمیع‌آذر و محمود بهمن‌پورمدیر نشر نظر عصر جمعه، 29 آبان‌ماه، در گالری «آرت‌لانژ» برگزار شد. همزمان با این مراسم مجموعه‌ای از آثار پرویز تناولی در قالب نمایشگاهی افتتاح شد. در این نمایشگاه برای نخستین بار مجموعه‌ای از آثار گرافیکی تناولی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

 پرویز تناولی در مراسم رونمایی کتاب‌هایش گفت: بخشی از وقتم را صرف ساختن مجسمه هایم می‌کنم و باقی وقتم را نیز باید صرف مجسمه هایم کنم اما چون خلأیی در حوزه کتاب‌های هنری در ایران می‌بینم، باقی وقتم نیز صرف تألیف کتاب هایم می‌شود.

به گفته تناولی گردآوری و تألیف این کتاب‌ها کار یک سال و دوسال نیست و در طول سالیان سال همواره بخشی از وقت و هزینه‌ام را صرف گردآوری منابع آثارم کرده ام.

او افزود: همواره درایران آثاری که با اشرافیت و دربار گره خورده، مانده است، اما متأسفانه هنرعامیانه ما همواره در معرض نابودی قرار داشته‌ است و من در طول 50 سال اخیر با گردآوری مجموعه‌های متعددی چون نمکدان، طلسم، سنگ قبر، فرش و قفل تلاش کرده‌ام بخشی از این میراث را گردآوری و با تألیف کتاب در این زمینه‌ها ماندگار کنم.

او افزود: بدون اغراق ایران در زمینه هنرهای مردمی غنی‌ترین کشور جهان است و هر چیزی که ایرانی‌ها در طول تاریخ ساخته‌اند ضمن اینکه جنبه کاربردی داشته، از نظر زیبایی شناختی نیز قابل تأمل بوده است و نمکدان‌ها از جمله آثاری هستند که پیشتر جنبه کاربردی داشته‌اند اما امروزه در کنار جنبه میراث هنری از نظر زیبایی قابل تأمل هستند.

این پژوهشگر درباره‌ کتاب «نمکدان» گفت: این کتاب دو زبانه است و مشتری اصلی آن خارجی‌ها هستند و به دستبافته‌های عشایر مربوط می‌شود. این دستبافته‌ها هیچ کدام شبیه هم نیستند. هر زن نقوشی که دوست داشته روی آنها کار کرده است.

او افزود: مجموعه آثارم به تناوب از سوی نشر نظر منتشر خواهد شد. تا پیش از من کسی به کتاب تجسمی توجهی نمی‌کرد اما خوشحالم که امروزه تنها من در این عرصه فعالیت نمی‌کنم و همکاران تازه واردی هم دارم.

در بخش دیگر این نشست علیرضا سمیع آذر با بیان این مطلب که تناولی بزرگترین و معروف‌ترین مجسمه ساز در منطقه خاورمیانه است وهیچ هنرمندی تاکنون نتوانسته رکورد فروش او را در منطقه بزند گفت: همه تناولی را به عنوان مجسمه ساز می‌شناسند اما پژوهش‌های او در حوزه هنرهای تجسمی و هنر عامیانه ما قابل تأمل است و آثار او زمینه پژوهش‌های آتی را نیز فراهم می‌کنند.

محمود بهمن‌پور مدیر نشر«نظر» گفت: پرویزتناولی همیشه مشغول تدوین کتاب و پژوهش است و با اینکه ما هر سال یک کتاب از او منتشر می‌کنیم اما بازهم عقب هستیم. تناولی هرگز ادعا نکرده که محقق است، اما بدون استثنا همه کارهایی که انجام داده، پیش از این توسط کسی انجام نشده. اگر این کتاب‌ها منتشر نمی‌شد تا مدت‌ها در این زمینه کار قابل توجهی نداشتیم. امیدوارم فعالیت‌های او در این زمینه ادامه پیدا کند.

منبع: روزنامه ایران