طراحی‌های ایرانی در موزه هنرمتروپولیتن

گستره بسیار وسیع هنر ایرانی از دید‌گاه زمان، مکان و گوناگونی شاخه‌ها و زمینه‌ها به گونه‌ای است که بی‌هیچ دو دلی در میان ملت‌ها و سرزمین‌ها همانندی برای آن درگذشته و حال نمی‌توان یافت.. طراحی بخشی از هنر ایرانی است که در دسترس‌ترین و ساده‌ترین روشی است که هنرمند می‌تواند از آن استفاده کند و فوری‌ترین و کم هزینه‌ترین راه نشان دادن روح، قصد و مهارت هنرمند نیز هست.

 

پژوهشگران: ماری‌لوکنس سویتوچوفسکی- سوسن بابایی
ترجمه: حسین رحمت سمیعی
چاپ اول
شمارگان:2000 نسخه
ناشر: انتشارات زریران.

گستره بسیار وسیع هنر ایرانی از دید‌گاه زمان، مکان و گوناگونی شاخه‌ها و زمینه‌ها به گونه‌ای است که بی‌هیچ دو دلی در میان ملت‌ها و سرزمین‌ها همانندی برای آن درگذشته و حال نمی‌توان یافت.. طراحی بخشی از هنر ایرانی است که در دسترس‌ترین و ساده‌ترین روشی است که هنرمند می‌تواند از آن استفاده کند و فوری‌ترین و کم هزینه‌ترین راه نشان دادن روح، قصد و مهارت هنرمند نیز هست. طراحی با تعریفی که به دست می‌دهد، هنری است که برای بیان گرافیکی، از خط‌ها به‌عنوان وسیله‌ای اصلی، استفاده می‌کند. طراحی ممکن است همراه رنگ یا آبرنگ باشد ولی هنگامی که وظیفه اصلی خطوط توسط رنگ‌ها غصب شده باشد، در دیدگاه ما از هنر ایرانی، اثر دیگر طراحی قلمداد نمی‌شود. تفاوت طراحی و نقاشی در تابلویی از دوره قاجار و مربوط به اواخر سده13ه.ق که در مجموعه موزه مترو پولیتن است، نشان داده می‌شود. این تابلو به تخت نشستن ملکه سبا نام دارد. در هنر ایرانی برخلاف روش‌های رایج اروپایی، هنگام طراحی از روی یک نمونه و انتقال آن از روی یک برگ کاغذ به دیگری تا طراحی اصلاح، کامل و نهایی شود،یک مقیاس و اندازه حفظ می‌شود. کتاب حاضر در برگیرنده3‌‌اثر برتر طراحی ایرانی موجود در موزه متروپولیتن تصاویر کتاب از بهترین طراحی‌های دوره صفوی به همراه توضیحاتی درباره هر یک از آنهاست.