گزیده اشعار پرویز ناتل خانلری، با مقدمه شفیعی کدکنی

بیست و شش سال پس از درگذشت پرویز ناتل خانلری، ادیب، سیاستمدار، زبان شناس، نویسنده و شاعر معاصر، دفتری از گزیده اشعار او به کوشش تارنه ناتل خانلری و با مقدمه‌ای از محمد رضا شفیعی کدکنی منتشر شد.

 

 

گزیده اشعار پرویز ناتل خانلری از سوی انتشارات مروارید منتشر شد.

 بیست و شش سال پس از درگذشت پرویز ناتل خانلری، ادیب، سیاستمدار، زبان شناس، نویسنده و شاعر معاصر، دفتری از گزیده اشعار او به کوشش تارنه ناتل خانلری و با مقدمه‌ای از محمد رضا شفیعی کدکنی منتشر شد.

خانلری در بخشی از یادداشتی که در واپسین سال زندگی خود برای انتشار این کتاب نوشته است در مورد آن عنوان داشته: از مجموع قطعاتی که در این مجموعه گرد آمده است، شاید چگونگی تحول و تجدد را طی ۵۰ سال اخیر بتوان دریافت. عقاید خود را درباره شعر و شاعری در طی مقالات مبسوط در مجله سخن منتشر کرده‌ام که در کتاب شعر و هنر تحت عنوان هفتاد سخن منتشر شده است و اینجا شاید محتاج به تکرار نباشد. درباره شعر خود چیزی نمی‌توانم بگویم جز اینکه بگویم شعر و شاعری را دوست می‌داشتم و آرزویم آن بود که شعرم بهتر از این باشد.»

این کتاب در بخش اشعار خود به ترتیب گزیده شعرهای نو، کلاسیک و غزل‌های ناتل خانلری را شامل شده است و در بخش ترجمه نیز ترجمه اشعاری از تاجیکستان، ژاپن، مکزیک، اسپانیا، مجارستان، هند، فرانسه و نیز متن قطه تقدیم شده از سوی اخوان به وی و نیز جواب وی به اخوان و مصاحبه یدالله جلالی پندری با وی درج شده است.

محمدرضا شفیعی کدکنی نیز در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «اگر قرار شود ۱۰ شعر برجسته از عصر ما انتخاب شود، احتمال انتخاب کدام شعرها بیشتر خواهد بود؟ پیداشت که اینجا قلمرو سلیقه  است. اگر این پرسش را با بعضی از گویندگان معاصر در میان نهیم طبیعی است که هر ۱۰ شعر را از خودشان انتخاب خواهد فرمود و بعضی از آنها اگر اندکی شرم و شرف داشته باشند، این ۱۰ شعر را از حوزه سلیقه شخصی و سبک مورد پسند خودشان و شاعران هم مکتب و هم اسلوب خودشان انتخاب خواهند کرد، یعنی اسلوبی که بدان شعر می‌گویند... آن چه من در آن تردید ندارم این است که شعر «عقاب» خانلری یکی از آن ۱۰ شعر است... شاید کمتر شعری از میان شعرهای معاصر بتوان یافت که در چنین موقعیت و مناسبتی، بیشترین تایید را به همراه داشته باشد. خانلری در میان شاعران صد سال اخیر ایران، با کمترین حجم شعر، بیشترین پایگاه شعری را به دست آورده است...»

نشر مروارید این کتاب را در ۱۷۸ صفحه و با قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر کرده است.

مهر