بابازار میناب درگذشت

غلام مارگیری، موسیقیدان محلی استان هرمزگان که به بابا زار میناب مشهور است، درگذشت. غلام مارگیری به بابا زار میناب مشهور است که مردم از اجراهایش در جشنواره موسیقی فجر، موسیقی نواحی و موسیقی های مذهبی در آلمان مدهوش شده بودند امروز دراثر سکته درگذشت.

 

غلام مارگیری، موسیقیدان محلی استان هرمزگان که به بابا زار میناب مشهور است، درگذشت.

غلام مارگیری به  بابا زار میناب مشهور است  که مردم از اجراهایش در جشنواره موسیقی فجر، موسیقی نواحی و موسیقی های مذهبی در آلمان مدهوش شده بودند امروز دراثر سکته درگذشت.

مراسم زار یکی از رایج‌ترین رسم‌های کهن جنوب ایران و حاصل اعتقاد فراوانی است که ساکنان این مناطق به فعالیت فراوان موجودات فرازمینی در زمین و مناطق گرم و خشک دارند. غلام مارگیری تنها یکی از ده‌ها و ده‌ها زارگیری است که با ساز و آواز خود باد از تن آدمیان بیرون می‌کند. پیرمرد با لباده و دشداشه‌ای سفید؛ دستاری به سبک اعراب به سر و ازاره؛ پوزادهای کنفی و موهای یکدست سیاه و بلندی که بر شانه‌ها و پشت آویزان است؛ یگانه مردی است که در میان این جماعت آدمی را به خود و به گذشته خود رجعت می‌دهد.

در شناسنامه مارگیری نوشته شده:

نام: غلام مارگیری / فرزند: علی / سال تولد: 1313 / متولد: گرازوئیه میناب / نام مادر: صفیه / شماره شناسنامه: 265.

مارگیری از ده سالگی کسب پدر را در پیش گرفته؛ با ملاخوانی در مجالس عزا و شادی و بعدها مولودی خوانی؛ حال به وادی ایمن شهود راه یافته و اینک تنها مردی است که در گوشه‌ای از سالن به جماعت خیره می‌شود و تو هرگز نخواهی دانست او به چه می‌اندیشد.

ایسکا نیوز