ولایتی، اعوانی و شاه‌حسینی اعضای هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا شدند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی اعضای حقیقی هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا را منصوب کرد. دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌ سینا طی احکامی جداگانه دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر یوسف شاه‌حسینی را به مدت ۳ سال به عنوان اعضای حقیقی هیئت امنای بنیاد بوعلی‌ سینا منصوب کرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی اعضای حقیقی هیئت امنای بنیاد بوعلی‌سینا را منصوب کرد.

دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی‌ سینا طی احکامی جداگانه دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر یوسف شاه‌حسینی را به مدت ۳ سال به عنوان اعضای حقیقی هیئت امنای بنیاد بوعلی‌ سینا منصوب کرد.

در حکم دکتر جنتی با اشاره به مراتب علمی و خدمات ارزنده فرهنگی اعضای حقیقی هیئت امنا اظهار امیدواری شده است که با همکاری سایر اعضا، اهداف این بنیاد به نحو شایسته به پیش برود.

بنا به این گزارش اعضای هئیت امنای بنیاد بوعلی‌سینا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رؤسای فرهنگستان‌های علوم پزشکی و علوم، رؤسای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بنیاد ایران‌شناسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده و سفیر دایم جمهوری اسلامی در یونسکو، استاندار همدان و سه نفر اعضای حقیقی و رئیس بنیاد بوعلی هستند.

بنیاد بوعلی‌ سینا بر پایه اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده است. وظیفه این بنیاد شناخت و معرفی شخصیت و آثار بوعلی‌سینا، نابغه و فیلسوف بزرگ مشرق‌زمین و تکریم و بزرگداشت مقام جهانی وی و نیز تشویق محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی برای خلق آثار برجسته و نیز گسترش، فعالیت‌ها و خدمات علمی و فرهنگی است.

این بنیاد در راستای اساسنامه خود با سایر بنیادها و مراکز ابن‌سیناپژوهی داخل و خارج از کشور تفاهم‌نامه علمی و پژوهشی دارد و در سال‌های گذشته در کنفرانس‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف مشارکت داشته است. اولین دوره اهدای جایزه جهانی این بنیاد در سال ۱۳۸۸ با حضور فیلسوفان ایران و جهان در همدان برگزار شد که به علت تامین نشدن بودجه در حال حاضر متوقف شده است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌ سینا درباره مشکلات و مضایق فراروی این بنیاد می‌گوید: متاسفأنه بسیاری از کتب و رساله‌های شیخ‌الرئیس بعد از گذشت هزار سال به زبان فارسی ترجمه و شرح نشده است و اگرچه رسالت این بنیاد در این زمینه اساسی و بنیادین است اما انتظار می‌رود سازمان‌ها و مراکز علمی دیگر و نیز استانداری همدان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه لازم برای این طرح‌های علمی و پژوهشی را فراهم کنند.

توکل دارائی افزود: اگر معتقدیم که در رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی که برای تصاحب مفاخر علمی و فرهنگی ایران‌زمین در جریان است، بایستی کاری شایسته و درخور انجام شود؛ از راه تقویت چنین بنیادهایی دستیابی به این هدف سهل‌تر خواهد بود. اگر بعد از گذشت هزارسال هنوز در حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی ایران الهیات شفا، اشارات، قانون و سایر کتب و آثار شیخ‌الرئیس مورد توجه قرار دارد؛ بایستی در بازاندیشی، تصحیح و عرضه آثار این دانشمند و حکیم بزرگ، در عرصه جهانی نیز پیشرو باشیم.

دارائی تصریح کرد: این بنیاد علی‌رغم کمبودها و بی‌مهری‌هایی که از ناحیه تأمین بودجه و امکانات داشته است، در احیای مکتب سینوی و بزرگداشت بوعلی‌سینا و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی برای تشویق و ترغیب نسل جوان در شناخت و معرفی بوعلی‌سینا، کارنامه‌ای قابل قبول از خود به جای گذاشته است.

مهر