رجبی: بهره‌مندی از خاطرات، فرصتی برای دوباره زیستن است

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی معتقد است بهره مندی از خاطرات دیگران، به منزله شریک شدن در تجربیات آنان و فرصتی برای زیستن دوباره است. محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، یکی از جذاب ترین زمینه های مطالعاتی را خواندن خاطرات دانست و گفت: جذابیت خاطره نویسی، از سویی به خاطر لذت انسان از نقل و شنیدن داستان؛ و از سوی دیگر به دلیل بهره مندی از اطلاعات مفید دیگران، به عنوان توشه حرکت به سوی آینده است.

 

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی معتقد است بهره مندی از خاطرات دیگران، به منزله شریک شدن در تجربیات آنان و فرصتی برای زیستن دوباره است.

محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، یکی از جذاب ترین زمینه های مطالعاتی را خواندن خاطرات دانست و گفت: جذابیت خاطره نویسی، از سویی به خاطر لذت انسان از نقل و شنیدن داستان؛ و از سوی دیگر به دلیل بهره مندی از اطلاعات مفید دیگران، به عنوان توشه حرکت به سوی آینده است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت خاطرات گفت: انتقال تجربیات فردی، اجتماعی و کاری یک شخص که در حوزه های مختلف جامعه فعالیت کرد؛ بسیار ارزشمند و با اهمیت است. این خاطرات می تواند روشنگر راه آیندگانی باشد که هنوز بسیاری از اتفاقات را تجربه نکرده اند. افراد جامعه می توانند از این تجربیات معنوی استفتده کنند. از تکرار اشتباهات بپرهیزند و تجربیات آن را دستمایه کارهای بزرگ تر نمایند.

رجبی خواندن خاطرات دیگران را به «فرصت دوباره زیستن» تشبیه کرد و گفت: به قول خواجه نصیر «انسان آرزو می کند؛ که کاش دوبار به دنیا بیاید؛ یک بار برای کسب تجربه و دیگر بار، برای به کار گیری آن.» بهره مندی از خاطرات دیگران، به منزله شریک شدن در تجربیات آنان و فرصتی برای زیستن دوباره است.

این پژوهشگر به اهمیت بیان حقایق در ثبت خاطرات اشاره کرد و گفت: آنچه که خاطرات را ماندنی و تاثیرگذار می کند؛ بیان بی کم و کاست حقایق و انتشار بدون دستکاری آن است.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، فعالیت نهاد کتابخانه ها را در برگزاری جشنواره خاطره نویسی کتابداران و اعضای کتابخانه ها را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: هر یک از افراد شاغل جامعه در طول زمان فعالیت خود شاهد اتفاقات تلخ و شیرین فراوانی است؛ که کوچک ترین اثر ثبت و انتقال آن، بهره گیری از تجربیات توسط سایر همکاران و ایجاد امکان مقایسه میان موقعیت های مشابه یا متفاوت کاری است.

وی گفت: این مقایسه باعث می شود که فرد شاغل در یک جامعه کاری، روش های متفاوت و موفق دیگر همکاران را در اختیار داشته باشد و انجام همه کارها با اتکا به ابتکار شخصی صورت نگیرد.

مهر