منبت کاری آباده نشان جهانی گرفت

هنر و صنعت دستی منبت شهرستان آباده فارس به عنوان نخستین صنعت دستی کشور نشان بین المللی جغرافیایی دریافت کرد. «داوود جعفرپور»، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده گفت: نشان جغرافیایی یک علامت تجاری متعلق به منطقه خاصی است و برای کالاهایی به کار می رود که طبق مستندات و مدارک قانونی، کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی باشد.

 

هنر و صنعت دستی منبت شهرستان آباده فارس به عنوان نخستین صنعت دستی کشور نشان بین المللی جغرافیایی دریافت کرد.

«داوود جعفرپور»، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده گفت: نشان جغرافیایی یک علامت تجاری متعلق به منطقه خاصی است و برای کالاهایی به کار می رود که طبق مستندات و مدارک قانونی، کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی باشد. هنرهایی که بومی یک منطقه هستند، باکسب این گواهینامه، هنر بومی آن منطقه قلمداد و بهنام آن محدوده جغرافیایی ثبت میشوند تا دیگران در هیچ جای دنیا نتوانند مدعی آن باشند و نمونه مشابه آن را عرضه کنند. حمایتهای نهادهای داخلی و بینالمللی شامل کالاهای دارای نشان بین المللی جغرافیایی میشود که پیگردها و حفاظتهای قانونی ملی و فراملی از این نشان در کشور توسط اداره کل مالکیتهای معنوی قوه قضائیه و در سطح بین الملل توسط سازمان جهانی «وایپو» به عنوان یکی از سازمانهای تخصصی سازمان ملل متحد، باهدف جلوگیری از تقلب و کپی رایت از کالاها صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: ثبت ملی نشان جغرافیایی منبت آباده در سال 92 و دریافت گواهینامه بینالمللی ثبت این نشان امسال با تلاش هنرمندان این شهرستان صورت گرفته است. منبت، هنرکنده کاری و حکاکی نقشهای مختلف روی چوب است که این نقشها میتواند گل، پرنده، نقشهای ذهنی و تلفیقی از نقشهای یاد شده باشد.

روزنامه ایران