رونمایی ازنخستین کتاب بیرونی در حوزه جامعه شناسی هند

«تحقیق ماللهند» نخستین کتاب ابوریحان بیرونی در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی هند تالیف شده است. موضوع این تالیف در پنجاه و ششمین جلسه انجمن ادبی بیدل دهلوی با موضوع «بزرگداشت ابوریحان بیرونی»، در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو عنوان شد.

 

«تحقیق ماللهند» نخستین کتاب ابوریحان بیرونی در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی هند تالیف شده است.

موضوع این تالیف در پنجاه و ششمین جلسه انجمن ادبی بیدل دهلوی با موضوع «بزرگداشت ابوریحان بیرونی»، در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو عنوان شد.

بر اساس گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این جلسه به همت مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی ایران با نگاهی ویژه به کتاب تحقیق ماللهند و حضور «علی فولادی»، رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو؛ «ناراین شرما شکلا»، مترجم آثار مذهبی هندوان به زبان فارسی»؛ «علیم اشرف خان»، از اساتید زبان فارسی دانشگاه دهلی و جمعی از اساتید و دانشجویان زبان و ادب فارسی تشکیل شد.

 

*** سخن از فرهنگ و تمدن مردم شبه قاره هند در کتاب «تحقیق ماللهند»

رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو با اشاره به گوشه هایی از زندگی ابوریحان بیرونی، گفت: ابوریحان بیرونی در علوم مختلف از جمله علم ریاضیات، نجوم، فیزیک و مردم شناسی مهارت داشت و نخستین فردی بود که شعاع زمین را اندازه گرفت؛ چگالی سنج از جمله اختراعات ابوریحان بیرونی است.

وی افزود: ابوریحان بیرونی با زبان های عربی، فارسی، سانسکریت، عبری و یونانی آشنایی کامل داشت و کتاب تحقیق ماللهند به عنوان نخستین کتاب در جامعه شناسی و مردم شناسی هند است که درباره آداب و رسوم و فرهنگ و تمدّن مردم شبه قاره هند سخن می گوید.

علیم اشرف خان نیز با اشاره به مطالب کتاب تحقیق ماللهند، گفت: ابوریحان بیرونی نخستین هند شناس است و کتاب وی به عنوان اثری گرانمایه در عصر حاضر، مهم ترین منبع برای مطالعه آرا و نظریات هندوان و آگاهی از آداب و رسوم مردم هند محسوب می شود.

در ادامه، ناراین شرماشکلا با اشاره به سفر ابوریحان بیرونی همراه با محمود غزنوی به هند، گفت: ابوریحان بیرونی به هیچ وجه کمک مالی از محمود غزنوی دریافت نکرد و سال های بسیاری از عمر خود را به همراهی روحانیان دین هندو گذراند و علوم ستاره شناسی، نجوم، جغرافیا و فرهنگ جامعه هندی آن زمان را از آنها فرا گرفت.

وی در ادامه به کتاب تحقیق ماللهند اشاره کرد و گفت: این اثر در نوع خود بی نظیر است و مطالعه آن ما را با زوایای مختلف علم و فرهنگ و زندگی مردم شبه قاره هند آشنا می سازد.

در این نشست از کتاب آموزش «زبان فارسی» به زبان هندی و کتاب «صد بیت سانسکریت» درباره رفتار نیک و ترجمه فارسی آن اثر «چندر بان گوپتا» رونمایی شد.

خبرگزاری ایرنا