از «جامی» بیش‌تر بدانیم

محمدرضا راشد‌محصل گفت: تفکر جامی و منشأ فکری او باعث شهرت بیش‌ترش شده است. این استاد ادبیات در ادامه اظهار کرد: اندیشه‌های معاصران و غیر هم‌عصران جامی برای وی محترم بوده؛ این چیزی است که شاید در دیگران وجود نداشته و باعث معروفیت بیش‌تر جامی می‌شود.

 

 

 

محمدرضا راشد‌محصل گفت: تفکر جامی و منشأ فکری او باعث شهرت بیش‌ترش شده است.

این استاد ادبیات در ادامه اظهار کرد: اندیشه‌های معاصران و غیر هم‌عصران جامی برای وی محترم بوده؛ این چیزی است که شاید در دیگران وجود نداشته و باعث معروفیت بیش‌تر جامی می‌شود.

او افزود: جامی از بزرگترین استادان نظم و نثر در قرن 9 است که نه تنها در خراسان فرهنگی، بلکه در کشورهایی که به نوعی از زبان‌ فارسی استفاده می‌کردند و زبان رسمی آن‌ها بود، مانند هندوستان، ماوراءالنهر، آسیای صغیر و ... پرآوازه است.

دکتر راشد‌محصل خاطرنشان کرد: امیرعلیشیر نوایی بعد از مرگ جامی، کتابی با عنوان «خمس‌المتحیرین» تدوین کرد که شرح‌ حال و منشأ فکری جامی بود. این کتاب دارای سه مقاله، یک مقدمه و مؤخره است و در کل شامل پنج فصل است و به نظر مولف، چون باعث تحیر و تعجب خوانندگان می‌شود، «خمس‌المتحیرین» نام دارد.

او افزود: از مهم‌ترین منابعی که در خصوص جامی امکان رجوع به آن فراهم است، کتاب امیرعلیشیر نوایی و شرح حال جامی است. هم‌عصر با جامی، در بخش شرق ایران صلاح‌الدین تیموری و در مغرب و جنوب نیز ترکان قراقیونلوها و آق‌قیونلوها بودند که جامی مورد تاییدشان بود و به او احترام می‌گذاشتند و جامی نیز نسبت به آن‌ها اظهار ارادت داشت.

این استاد ادبیات عنوان کرد: شهر هرات مرکز رشد جامی و آرامگاه وی است و ارتباط او با بخش شرقی ایران بسیار بوده‌ است. در میان نام‌هایی که به وی نسبت داده‌اند، نام‌هایی مانند ملک‌التجار هند به‌چشم می‌خورد و دلیل آن این است که این شاعر و نویسنده به عنوان نماینده‌ای در ارتباط با سرزمین هند بود.

او افزود: کاشفی سبزواری نیز در منشات عین‌الحیات، ارادت خود را به وی اثبات کرده‌ است. همچنین از نظر تصوف، عبدالرحمن جامی ارادتمند ابن‌ عربی بود و در این خصوص کتابی نیز در شرح فصوص‌الحکم ابن عربی تالیف کرده‌ است.

دکتر راشدمحصل اظهار کرد: تالیفات جامی 17 رساله یا بیشتر در خصوص تفسیر و نیز هفت اورنگ است که پنج بخش این تالیف با خمسه نظامی مشترک است.

این استاد ادبیات عنوان کرد: از نظر اشعار نیز جامی در همه زمینه‌ها طبع‌آزمایی کرده‌ است و از نظر رباعیات، قصاید و غزل‌، بعد از نظامی، جامی کسی است که مایه‌های عرفان در آثار او دیده می‌شود.

خبرگزاری ایسنا