انواع موسیقی ملل در اپرای سعدی

بهروز غریب‌پور که این روزها مشغول آماده‌سازی اپرای عروسکی «سعدی» است، شاعران و پژوهشگران را دعوت کرد با دیدن این اثر، از زاویه‌ای تازه به زندگی و اندیشه‌های سعدی بنگرند.

 

 

بهروز غریب‌پور که این روزها مشغول آماده‌سازی اپرای عروسکی «سعدی» است، شاعران و پژوهشگران را دعوت کرد با دیدن این اثر، از زاویه‌ای تازه به زندگی و اندیشه‌های سعدی بنگرند.

این هنرمند تئاتر در گفتگو با ایسنا، درباره مراحل آماده‌سازی اپرای عروسکی«سعدی» گفت: مشغول ضبط قطعات موسیقی هستیم و به طور همزمان عروسک‌های اپرا را نیز طراحی می‌کنیم و می‌سازیم.

غریب‌پور که پیش از این محمد معتمدی را به عنوان خواننده نقش سعدی انتخاب کرده است، افزود:ایشان بخشی از قطعات را خوانده است، اما به دلیل سفرهایی که برای کنسرت داشت، از هفته آینده خواندن مابقی قطعات را ادامه می‌دهد.

سرپرست گروه تئاتر عروسکی «آران» افزود: در این اپرا 100 عروسک و خواننده‌های بی‌شمار داریم و حداقل 20 نقش خواهیم داشت.

او که پیش از این اپراهای عروسکی دیگری را مانند «لیلی و مجنون»، «عاشورا»، «مکبث»، «رستم و سهراب»، «حافظ» و «مولوی» اجرا کرده است، اضافه کرد: اپرای عروسکی «سعدی» تفاوت آشکاری با آثار پیشین ما دارد، چون در سفرهای متعدد سعدی به کشورهایی مانند مصر، هند، چین و... تم موسیقی تغییر می‌کند.

غریب‌پور با بیان اینکه اپرای عروسکی«سعدی» تنوع کمی و کیفی دارد، گفت: در این اپرا کوشیده‌ام به نکاتی درباره سعدی بپردازم که پژوهشگران داخلی و خارجی به آن توجه نکرده‌اند و امیدوارم این اپرا دریچه جدیدی به روی سعدی‌شناسی باز کند. ضمن اینکه همراهی آن با جنبه‌های تصویری و موسیقی، جاذبه‌ای برای نسل جوان ایجاد می‌کند تا دوباره سعدی را بشناسد.

این کارگردان تئاتر با ابراز تأسف از اینکه در این سال‌ها به سعدی کم توجهی یا بی‌توجهی شده است، توضیح داد: توجه عمیقی به مضامینی که سعدی مطرح می‌کند، وجود نداشته است و بیشتر او را به عنوان شاعری مطرح کرده‌اند که اهل پند و اندرزهای غیرقابل استفاده در دنیای معاصر است، در حالی که رویکرد سعدی بسیار تازه و جاودانه است.

وی تاکید کرد: مهم این است که اندیشه‌های بزرگان و مفاخرمان را آن‌چنان بیان کنیم که برای زندگی امروزین ما مفید باشد.

غریب‌پور با اشاره به معرفی نادرستی از سعدی در کتاب‌های درس دوره دبستان و راهنمایی تصریح کرد: محمدعلی فروغی هم در مقدمه «گلستان» به نکته درستی اشاره کرده و معتقد است «گلستان» را نباید در سطوح ابتدایی به دانش‌آموزان درس داد، بلکه باید در سطوح بالاتر که سن عقلی خواننده بیشتر شده و به بلوغ اجتماعی رسیده است، آن را تدریس کرد تا مخاطب بهتر با اندیشه‌های سعدی آشنا شود.

وی خاطر نشان کرد: اشتباه بزرگ این است که سعدی را به عنوان معلم نظم و نثر معرفی کرده‌اند اما به دیگر جنبه‌های زندگی او توجه ندارند. جالب اینجاست که همه از این موضوع تأسف می‌خورند، اما کسی برای اصلاح آن کاری نمی‌کند.

غریب‌پور اضافه کرد: به همین دلیل، تلاش می‌کنم در مورد گمراهی‌هایی که درباره سعدی صورت گرفته است، هم به صورت دراماتیک در خود اپرا پاسخ دهم و هم از طریق تعبیر و تفسیرهای بعدی و امیدوارم این اتفاق، دست کم در جمع شاعران و مورخان ایرانی اتفاقی تازه باشد و سعدی را به گونه‌ای دیگر بنگرند که این نگاه تازه می‌تواند در امتداد یا مخالف نگاه من باشد.

او درباره جنبه‌های عاشقانه زندگی سعدی نیز توضیح داد: من برای تجمیع نیروی عشق او به انسان‌های زیبای زمینی، یک همزاد زن برای سعدی دارم. او زنی است که توصیه‌های عارفانه‌ای به سعدی می‌کند و با حضور این زن، جنبه‌های زمینی این عشق‌ها از ذهن مخاطب زدوده می‌شود و به جنبه‌های ماورایی اندیشه سعدی می‌پردازیم.در نمایش ما خانم روشنک کی‌منش هم به زیبایی دیالوگ‌های همزاد سعدی را اجرا می‌کند.

کارگردان نمایش‌های «بینوایان» و «کلبه عمو تم» در ادامه درباره زمان احتمالی اجرای اپرای عروسکی «سعدی» گفت: امیدوارم این اثر بهمن‌ماه روی صحنه بیاید. در حال حاضر تمام گروه کاری فشرده پیش رو دارند و به همین دلیل تمام برنامه‌های دیگرمان از جمله سفر به اصفهان برای اجرای اپرای عروسکی «عاشورا» را لغو کردیم تا تمام تمرکزمان برای آماده کردن اپرای عروسکی «سعدی» باشد، با این حال اگر این اثر به جشنواره فجر نرسد، نهایتا اوایل سال آینده آن را اجرا خواهیم کرد.

بهروز غریب‌پور همچنین خبر داد که گروه تئاتر عروسکی «آران» برای اجرای یکی از اپراهای عروسکی‌اش در بهار آینده به ایتالیا دعوت شده است، اما فعلا در حال مذاکره هستند.به گفته او، در صورتی که این سفر قطعی شود، یکی از آثار این گروه در جنوبی‌ترین نقطه ایتالیا یعنی شهر آندریا به صحنه خواهد رفت.

تاکنون حضور خوانندگانی همچون محمد معتمدی در نقش «سعدی»، سحر محمدی در نقش «حنونه» (خواهر منصور حلاج)، علی زندوکیل در نقش «منصور حلاج»، اسحاق انور در دو نقش «مرد مست» و «شاعر درباری» و مهرداد ناصحی در نقش «فرعون» قطعی شده است.

همچنین امیر بهزاد به عنوان آهنگساز با اجرای این اثر نمایشی همکاری خواهد داشت. او پیش از این در اجرای دیگر اپراهای عروسکی گروه «آران» با این گروه همراهی داشته است.

روزنامه اطلاعات