خلاصة الحکمه

از سید نواب میرمحمد حسین فرزند حکیم محمد هادی خان علوی عقیلی خراسانی شیرازی که به دستور استاد خود میر محمدعلی حسینی، به سال 1195ق پس از نگارش «مجمع الجوامع» خود که قرابادین بزرگی است، در 1 «مقدمه» و 2 «مقاله» و 1 «خاتمه» نگاشته است.

از سید نواب میرمحمد حسین فرزند حکیم محمد هادی خان علوی عقیلی خراسانی شیرازی که به دستور استاد خود میر محمدعلی حسینی، به سال 1195ق پس از نگارش «مجمع الجوامع» خود که قرابادین بزرگی است، در 1 «مقدمه» و 2 «مقاله» و 1 «خاتمه» نگاشته است. 
مقدمه، در بیان تعریف علم طب و غایت و موضوع و شرف آن و بیان وصایا و نصایح در آداب طبیب و مریض (در چهار فصل). فصل اول، در بیان تعریف و غایت و موضوع علم طب، فصل دوم، در بیان فضیلت و شرف آن، فصل سوم، در بیان آداب و اخلاق طبیب معالج، فصل چهارم، در بیان آداب و شرایط و اخلاق مریض معالج. 
مقالۀ اول، در بیان جزء نظری (در چهار رکن). 
رکن اول، در بیان امور طبیعیه (مشتمل بر یک مفتاح و هفت فصل)، رکن دوم، در بیان تشریح اعضا و در آن یک مقدمه و دو باب و در هر یک چند فصل و در مقدمه پنج فصل است، رکن سوم، در بیان احوال بدن انسان و اسباب و علامات داله بر آنها در ضمن چهار فصل، رکن چهارم، در بیان نبض و تفسره و براز و عروق و تف، مشتمل بر پنج باب. 
مقالۀ دوم، در بیان جزء عملی (در دو فن). 
فن اول در بیان حفظ صحه در ضمن شانزده فصل. فن دوم، در بیان جزء عملی مشتمل بر سه فصل. 
خاتمه، در بیان فواید متفرقه مشتمل بر هفت فصل. 
فصل اول، در بیان علامات محموده جیده دلالت بر سلامت مریض، فصل اندازات به امراض و تدارک آنها، فصل سوم، در بیان دلایل انتقال در علتی به علتی دیگر، فصل چهارم، در بیان علامات ردیه، فصل پنجم، در بیان نکس مرض، فصل ششم، در بیان اسباب موت در امراض و اوقات آنها و موت فجاة بدون مرض ظاهر، فصل هفتم، در بیان ابتدای ظهور صناعت طب. 
در 1261ق، در بمبئی چاپ شده است. 
آغاز:   بسمله ـ الحمدلله الذی خلق الانسان فی احسن تقویم و شرّفه بتشریف الروح و العقل... اما بعد، می‌گوید بندۀ خاطی محمد حسین بن محمد هادی العقیلی العلوی... که مدتی مدید بود که اشتیاق این داشت که کتابی در طب جمع و تألیف نماید... تا آنکه قبل از این در سنه 1185 یکهزار و یکصد و هشتاد و پنج هجری به فرمان واجب الاذعان جناب ... میرمحمدعلی حسینی... انجام:   چند سطر آخر پارگی دارد. 
منابع دیگر:   فهرستواره 5/3433 «خلاصة الحکمه»؛ مشترک 1/728 «مجمع الجوامع: خلاصة الحکمه»؛ نسخه‌ها 1/529 «خلاصة الحکمه»؛ ذریعه 7/226 «خلاصة الحکمه» که می‌گوید در 1262ق چاپ شده است، همانجا 229 «خلاصة الطب» از همو، که می‌گوید شاید همان «خلاصة الحکمه» پیشگفته باشد؛ مشار 2/1903، همانجا 4/4533 «مجمع الجوامع»؛ مشار، مؤلفین 2/912 (3 کار چاپی‌اش که این نیز در میان آنها است)؛ چاپی، طبی 330 «خلاصة الحکمه»؛ استوری، پزشکی 281 «خلاصة الحکمه»، همانجا 281 «شرحی از مجمع الجوامع»؛ فرهنگهای فارسی، دبیرسیاقی 449 «خلاصة الحکمه» به تفصیل.