جواب مسائل میرزا محمدعلی نوری

از مهدی بن اسدالله، به دستور حاج محمد بن حاج محمد كریم خان كرمانی (1263-1324ق/1847-1906م)، در پاسخ میرزا محمدعلی بن محمدحسن نوری، مشهور به ناظم الشریعة، كه در همدان می‌زیسته است.

از مهدی بن اسدالله، به دستور حاج محمد بن حاج محمد كریم خان كرمانی (1263-1324ق/1847-1906م)، در پاسخ میرزا محمدعلی بن محمدحسن نوری، مشهور به ناظم الشریعة، كه در همدان می‌زیسته است. پرسشهایی است بی‌شماره: 1. ادلۀ بیست و هفتگانه، 2. غرض از خلقت حضرات نقباء و نجبا، در چند «فصل»، 3. عصیان آدم و گمراهی او، در چند «فصل»، 4. داستان موسی و خضر و مرتبت آن دو، 5. تأویل تباین «فبعزتك لاغوینهم اجمعین» و «فعصی آدم ربّه فغوی»، 6. آیا حضرت مجتبی(ع) عالم به زهر در كوزه بودند؟ 7. آیا آنحضرت متصرف در عوالم غیب و شهادت و نفس و روح و طبع و فؤاد بودند؟ 8. صلاة وسطی، 9. تفسیر آیت انی جاعل فی الارض خلیفة، در چند «فصل».

آغاز:   حمد فزون از حصر و حد و برون از شمارۀ اعداد داور یكتا... و بعد، چنین گوید اقل... مهدی بن اسدالله... كه در این اوان سعادت قران، خطاب مستطاب از منبع فیوض ربانی... كه جواب نویسم سئوالاتی را كه جناب... آقا محمدعلی بن...
انجام:   ... والعذر عند كرام الناس مقبول. قدتم بالخیر... فی لیلة الاربعاء السادس و العشرون من شهر محرم (كه سال را نگفته).
منابع دیگر:   فهرست مشایخ 567 «رساله» در پاسخ همین نوری كه جز این رساله است.