تبصرة الطالبین

از میرزا محمد بن سلطان محمد، متخلص به «محقق» اردبیلی (تذكرة الذاكرین)، كه در اوایل ع 1/1051ق/1641م، رسالۀ خود را به انجام رسانده است.

از میرزا محمد بن سلطان محمد، متخلص به «محقق» اردبیلی  (تذكرة الذاكرین)، كه در اوایل ع 1/1051ق/1641م، رسالۀ خود را به انجام رسانده است. نام كتاب و نگارنده و تاریخ انجام در پایان رساله آمده است. گفتاری ست عرفانی. آغاز نسخۀ در دست افتاده و تنها یك سرفصل دارد و این فصل در مقامات و گروه‌بندی صوفیان است: فصل در بیان احوال اهل حلقه و دایرۀ سلسلۀ صفویه و كنیت و صفات خلیفه و پیر و ذاكر و طریقچی و غیرهم از اهل خدمت «اما خلیفه» بباید دانست كه خلیفگی... (گ 1 ر) «اما پیر» كه او قائم‌مقام خلیفه است. «اما نقیب»، «اما ذاكری»، «اما طریقچی»، «اما شمخالی»، «اما حسینی»، (سقا)، «اما كورچی‌گری»، «اما قاپوچی‌گری»، «اما شرایط»، «اما تاجپوشی». در تعریف تاج دوازده ترگ و آداب آن. و از هموست «تذكرة الذاكرین» (نك‍ : هف‍‌ ). در منابع در دسترس از این رساله نشانی بدست نیامده. هرچند بخشی از كتاب در نسخه مانده ولی بسیار ارزشمند است. این بخش به كوشش مرتضی مدرسی چهاردهی، در نشریۀ انجمن آثار، شهریور 2535 (1355خ)، ص 29-40 چاپ شده است.
انجام:   ... و تمشیت تعیین مستفیدان گردد. و بالله التوفیق. و انا العبد... میرزا محمدبن سلطان محمد المتخلص بالمحقق الاردبیلی... فی اوایل شهر ربیع‌الاول (1051ق).
منابع دیگر:   اعلام 3/2004؛ طبقات 11/495 كه در آنجا از «تبصرة الطالبین» و «تذكرة الذاكرین» به گونۀ دو كتاب یاد شده است؛ فهرستواره 7/172 (بخش عرفان) «تبصرة الناظرین و تذكرة الناظرین».