مقالات

صفوت الصفا، اس المواهب السنیة: مقالات. همان کار منسوب به توکلی، ابن بزّاز و تحریرهایی از ناشناسان که گفته شده میر ابوالفتح شریفی (د 950ق) در آن دست برده، رنگ شیعی به آن داده است و آن را به نام ابن بزاز ساخته است. تحریرهایی از آن در دست است، یکی از آنها نسخۀ زیر می‌باشد، با نشانی‌های زیر:

صفوت الصفا، اس المواهب السنیة: مقالات. همان کار منسوب به توکلی، ابن بزّاز و تحریرهایی از ناشناسان که گفته شده میر ابوالفتح شریفی (د 950ق) در آن دست برده، رنگ شیعی به آن داده است و آن را به نام ابن بزاز ساخته است. تحریرهایی از آن در دست است، یکی از آنها نسخۀ زیر می‌باشد، با نشانی‌های زیر:
آغاز:   الحمدلله الذی تجلی لاولیائه بانوار العرفان و المعارف و تجلی لاصفیائه بانواع اللطایف و العوارف... اما بعد، این مختصری است من مقالات قدوت العارفین و زبدت المحققین، شیخ صفی‌الدین(ق) مشتمل بر دو فصل. فصل اول در آنچه از خبر نبوی صلوات الله علیه و آله بر ظهور او قدس سره العزیز دلالت دارد، گ 2 رو... فصل دوم در آنچه اولیاءالله پیش از ظهور سلطان المشایخ و العارفین شیخ صفی‌الدین(ق) از ظهور او خبر داده‌اند. سپس: باب چهارم در کلمات و تحقیقات شیخ صفی‌الدین (ق) مرتب بر شش فصل، گ 13 پشت. فصل اول در تحقیقات که بر آیات کلام الله فرموده است منقسم بر دو قسم. قسم اول آنچه در معرض سؤال و جوابست به روایت شیخ صدرالدین ادام الله برکته علی المسلمین (این بخش به ترتیب سؤال و جواب است).
قسم دوم در آنچه شیخ صفی‌الدین(ق) مطلقاً بر آیات کلام الله مجید در اطوار فواید فرموده است، بر ولایت شیخ صدر الملة والدین ادام الله برکته علی المسلمین، گ 28 رو (این بخش بر پایۀ «فایده» است).
فصل دوم تحقیقاتی است دربارۀ برخی از احادیث نبوی بر پایۀ پرسش و پاسخ. فصل سوم توضیحاتی است در باب برخی از اصطلاحات صوفیان. فصل چهارم در توضیح و تفسیر عرفانی سروده‌هایی. و بدین فصل نسخه ناتمام می‌ماند.
انجام:   مثل جزویات دنیوی بنسبت با دین‌دار همچنان است که کسی را بر درخت بندند که چون بند وی از درخت باز گشایند او مستقیم و مستقل گردد و از قید خلاص یابد هر که تکیه کرد بر دنیای دون/ چون ستانندش از او افتد نگون/ وانکه از دنیا به زندان آید او/ چون گشایندش بجولان آید او.
تمت الرسالة الشریفه شهر محرم الحرام سنۀ 128(؟).
درواقع این نسخه دربرگیرندۀ بخشی از باب چهارم مقالات منسوب به شیخ صفی‌الدین است که بسیار نزدیک است با چاپ گزیدۀ آن از صمد موحدی بنام صدرالدین اردبیلی ص 359 با عنوان «کلمات و تحقیقات شیخ»؛ به هر روی مورد استفاده چاپ غلام‌رضا طباطبایی مجد سال 1373 نبوده است.
گویا نسخۀ نوشتۀ محرم‌الحرام سنۀ 1028ق باشد. ترقیمه، مشکوک به نظر می‌رسد. نسخه‌ای دیگر از آن در فهرست سلطانی به نام «صفوة الصفا» معرفی شده.