مساحت: کتاب مساحت

از ناشناس. دیباچه را ندارد. در پایان نیز از نگارنده نام برده نشده است. نویسنده كه نسخه را در دوشنبه 16 شعبان 740ق به انجام رسانده است، می‌نویسد: آن را از «نسخۀ بغایت سقیم و عبارتی قدیم» رونویسی كرده است، و اینچنین برمی‌آید كه نگارش متن بسیار پیش از آن بوده است.

از ناشناس. دیباچه را ندارد. در پایان نیز از نگارنده نام برده نشده است. نویسنده كه نسخه را در دوشنبه 16 شعبان 740ق به انجام رسانده است، می‌نویسد: آن را از «نسخۀ بغایت سقیم و عبارتی قدیم» رونویسی كرده است، و اینچنین برمی‌آید كه نگارش متن بسیار پیش از آن بوده است. ساختار عبارتها نیز كهنگی متن را تأیید می‌كند. در باب «سمت قبله» كه استخراج «ابو عبدالله العامی» (القاضی، الفامی، الغامی، الفاهی؟) است، نمونه از شهر «غزنین» می‌آورد (گ 29 ر) كه می‌تواند زیستگاه نگارنده و یا استخراج‌كنندۀ «سمت قبله» باشد. (نک‍ : قربانی، زندگینامۀ ریاضی‌دانان ص 62 «ابوبكر قاضی» نگارندۀ «رسالة فی مساحت الاشكال» از سدۀ 5 ق). در (گ 13 ر) از كار خود به «كتاب مساحت» یاد می‌كند. كتاب با سربندهای «باب» و «فصل» بیشماره است: و گاهی «اگر پرسند». نسخه آشفته و برخی از برگهای «ركاب» (پانویس صفحه كه سرصفحۀ بعدی را نشان می‌دهد) می‌باشد.
آغاز:   نامشخص.
انجام:   بس دایره را از ان هفت قسمت كنی بدان صورت ک كرده ]...[ والله اعلم بالصواب و الیه مرجع الماب. تمام شذ این كتاب بر دست ضعیف نحیف محمود محمد ]...[ خواجه اصفهانی ساكن فارفاب (فارفان؟) در دوشنبه سادس عشر شعبان المعظم سنة اربعین و سبعمائة امید به كرم اخوان و فاق و خلان صفا... بنده را ملامت نكنند ج نسخه بغایت سقیم بوذ و عبارتی قدیم چون امكان اصلاح نداشت و در تركیب بزرگان جایز ندید...