عین الیقین فی اصول الدین

از فیض كاشانی، ملامحمد مدعو به ملامحسن بن شاه مرتضی (1007-1091ق).

از فیض كاشانی، ملامحمد مدعو به ملامحسن بن شاه مرتضی (1007-1091ق). در دیباچه معارف را به چهار قسم تقسیم كرده، می‌گوید دو قسم شرعی آن را در كتاب «علم الیقین فی اصول‌الدین» (نك‍ : هف‍‌ ) آوردم، و دو قسم عقلی آن را در این كتاب «عین الیقین فی اصول‌الدین» نامیدم، و ملقب ساختم به «الانوار و الاسرار» چه متضمن است «انوار الحكم و
اسرارالكلم» را و تاریخ انجام آن «كمل انوار الحكم و اسرار الكلم 1036» می‌باشد در 1 «مقدمه» و 2 «مقصد» و سربندهای كوچكتر «اصل، وصل»: مقدمه در 5 «مطلب». المقصد الاول فی اصول العلم. در چند اصل و وصل. المقصد الثانی فی العلم بالسماوات و الارض، در چند «مطلب».
چاپ شده است.
آغاز:   سبحان من حارت لطائف الاوهام فی بیداد كبریائه... اما بعد، فیقول الحقیر... محمد بن مرتضی الملقب بمحسن، هذه رموز ربانیه اوتیها من فضل الله و كنوز عرفانیة انتقدتها من نفایس خزائن اهل الله.
انجام:   فی مباحث الانسان بما هو انسان. رزقنا الله الوصول الیه بمنه. هذا آخر الكلام فی اصول العلم. و الحمدلله واهب العقل و مفیض العلم.