آداب درویشی؛ كسوت‌نامه سرتراشان؛ آداب سرتراشان

از محمدی، از گروه سلمانیان (سرتراشان)، كه در پایان خود را چنین می‌شناساند: این ذرۀ حقیر كه به حكم الاسماء تنزل من السماء «محمدی» می‌نامند، و سنگ و تیغ از دست استاد عبدالله نیشابوری رسیده، و او از استاد محمد گیلانی، و او از دست سعدی هروی رسیده، كه ایشان از هنرمندان مشهور دارالسلطنۀ هرات بودن (ند)... و اكنون هر یك از سلمانیان سنگ و تیغ خود را دست بدست می‌رسانند... بدانكه عقلا و فضلای عالم حمام را بهترین عمارتهای دنیا گرفته‌اند.

از محمدی، از گروه سلمانیان (سرتراشان)، كه در پایان خود را چنین می‌شناساند: این ذرۀ حقیر كه به حكم الاسماء تنزل من السماء «محمدی» می‌نامند، و سنگ و تیغ از دست استاد عبدالله نیشابوری رسیده، و او از استاد محمد گیلانی، و او از دست سعدی هروی رسیده، كه ایشان از هنرمندان مشهور دارالسلطنۀ هرات بودن (ند)... و اكنون هر یك از سلمانیان سنگ و تیغ خود را دست بدست می‌رسانند... بدانكه عقلا و فضلای عالم حمام را بهترین عمارتهای دنیا گرفته‌اند.
نخست مثنویست در 71 بیت، با سربند «كرسی پیر»، سپس با سربندهای «اگر پرسند» و «باب»ها بی‌شماره و نامرتب، به گزارش اصطلاحهای درویشان و آداب ایشان پرداخته است: كجكول، تاج، پوست و تكیه بر تخت پوست، نمد و نمد مالی و نمد پوشی، پیر و مراد و مریدی، ارشاد دادن پیر مرید را، ابجد طریقت، سرتراشیدن آدم، سرتراشیدن محمد، چگونگی اهل تراش، كار خبازان، سنگ ترازو، سررشتۀ قصابان و سلاخان، در بیان فوطه (فوته: دستار، رومال ]دست و رو پاک کن[) و لنگ، تیغ و سنگ، آیینه.
آغاز:   
ای كـه هستـی ز خـاكساریها
سـالـك مسلك جـلالیهــا
گوش كن این طریقه را از من
تـا نگـردی ذلیل اهل زمـن
انجام:   چنانكه در رساله‌های دیگر سلمانیان نوشته شده... و سلمانیان دست بدست میرسانند تا سلمان فارسی. ع. تمت.