شرح الفوائد الحکمیه

از شیخ احمد بن زین‌الدین احسایی (د 1242ق). گزارش «الفوائد» خود اوست (نک‍ : هف‍ 2/189). وی نخست رساله‌ای در 12 «فایده» در مسایل عرفانی، کلامی نگاشت، سپس 7 مسأله (فائده) بر آن افزود.

از شیخ احمد بن زین‌الدین احسایی (د 1242ق). گزارش «الفوائد» خود اوست (نک‍ : هف‍ 2/189). وی نخست رساله‌ای در 12 «فایده» در مسایل عرفانی، کلامی نگاشت، سپس 7 مسأله (فائده) بر آن افزود. نسخۀ در دست، نخست گزارش 12 فایده است با دیباچه‌ای از خود احسایی. در آن آمده که آن را به خواهش آخوند ملامشهد بن علی شبستری نگاشته است، و در پایان این بخش تاریخ نگارش 9 شوال 1233ق آمده است (نک‍ : ذریعه که تاریخ ج 1/1237ق آمده است). این بخش با سربندهای «قلت، اقول» می‌باشد. آنگاه رسالۀ دیگر در شرح 7 فایدۀ پیشگفته. در آغاز و پایان این بخش نام شرح‌کننده و تاریخ نگارش نیامده است و سربندهای «قلت، اقول» را ندارد. شرح دیگری از «فواید» احسایی در کتابخانه هست که جز این است.
نمایۀ 12+7 فایده در «فهرست کتب مشایخ، 230 تا 231» آمده است.
آغاز (شرح 12 فایده):   حمدله. صلاة. اما بعد، فیقول العبد المسکین احمد بن زین‌الدین الاحسائی. ان جناب الموفق...
الآخوند مشهد بن العلی المبرور حسینعلی الشبستری.
انجام:   و کررت علیک والله سبحانه ولی التوفیق الی هذا انتهی شرح هذه الفواید لیلة التاسعة من شهر شوال (1233) ... و الحمدلله رب العالمین.
آغاز (شرح 7 فایده):   (الفایدة الثالثة عشر). فی الاشارة الی بیان تکوین الموجودات و تنزلاته فی مراتب ظهور انها و بیان ما یلحق بها... اعلم ان الله سبحانه خلق الاشیاء لامن شیئ، ای لامن مادته کانت معه غیر مکونة... .
انجام:   فطرة الله حتی انحصر استمداده من جهتها... .