نوش‌آفرین انصاری: توران میرهادی میراث گرانقدری برای به ما جا گذاشت

مراسم نود و دومین سالروز تولد توران میرهادی با همکاری شورای کتاب کودک و مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در سرای قلم کتابخانه ملی عصر دیروز برگزار شد. توران میرهادی، استاد برجسته ادبیات کودکان است که بخش بزرگی از سازمان‌های فعال در حوزه کودکان وامدار اندیشه‌ها و دیدگاه‌های او هستند.

 

 

مراسم نود و دومین سالروز تولد توران میرهادی با همکاری شورای کتاب کودک و مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی در سرای قلم کتابخانه ملی عصر دیروز برگزار شد.

توران میرهادی، استاد برجسته ادبیات کودکان است که بخش بزرگی از سازمان‌های فعال در حوزه کودکان وامدار اندیشه‌ها و دیدگاه‌های او هستند.

 

در این مراسم که با حضور افتخاری اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هانیه گرایلی، مشاور اجرایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دکتر مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ثریا قزل‌ایاغ، نویسنده کودک و نوجوان، اسماعیل میرفخرایی، مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های علمی تلویزیون، بسیاری از شاگردان مدرسه فرهاد و دوستداران و فعالان حوزه کودک و نوجوان برگزار شد، نوش‌آفرین انصاری، عضو هیأت مدیره و دبیر شورای کتاب کودک، ناصر یوسفی، مدیر عامل مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا، دکتر عبدالرحمن نجل‌رحیم، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، منیر همایونی، بنیانگذار کانون توسعه فرهنگی کودکان و نوجوانان، دکتر شیوا دولت‌آبادی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، زهرا فرمانی، عضو هیأت مدیره مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا، علی‌اصغر سیدآبادی، نویسنده و پژوهشگر و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی، نیوشا خلف‌بیگی از شاگردان مدرسه فرهاد و پندار خمارلو، دختر توران میرهادی به ایراد سخن پرداختند و به برخی از یادگارهای معنوی توران میرهادی برای نسل امروز و آینده اشاره کردند.

 

در ابتدای این سخنان نوش‌آفرین انصاری، دوست و یار همیشگی توران میرهادی گفت: خانم میرهادی میراث گرانقدری برای به ما جا گذاشت و وقت آن رسیده است که از خودمان بپرسیم در کجا ایستاده‌ایم و آن میراث را به چه شکلی می‌خواهیم منتقل بکنیم. مدرسه فرهاد در دهه ۳۰ تأسیس شد و تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت. از بنیان فیزیکی فرهاد چیزی برای امروز نمانده است ولی آنچه مهم است آثار خانم میرهادی و اندیشه تربیتی فرهاد که در ۱۴ جلد منتشر شده و بسیار خوب در جامعه حرکت می‌کند و تجربه‌های ایشان است که راه ما را روشن می‌دارد.

 

توران میرهادی معتقد بود ادبیات کودک از بستر خودش جدا شده است و باید در مدرسه و متن آموزش رشد کند. این بستر به حق ملی خودش که همان کتابخانه است نیاز دارد ولی تا کی باید چشم به راه کتابخانه‌های فعال در سراسر ایران باشیم؟

 

نوش‌آفرین انصاری به تأسیس شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان به عنوان یکی دیگر از میراث‌های ماندگار توران‌خانم اشاره کرد و گفت ما در برابر این میراث مسؤولیم و باید پیام‌های تربیتی توران میرهادی را به سراسر ایران برسانیم.

 

زهرا فرمانی، از طرح «جنگل توران» مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا نام برد که قصد دارد در سراسر ایران نهال‌هایی به نام توران میرهادی کشت کند و تعدادی نهال سبز نیز از طرف این مؤسسه به حاضران هدیه داد تا با یاد توران میرهادی و اندیشه‌های او، سراسر ایران سبز شود.

 

منیر همایونی از توران میرهادی با عنوان «معلم ارزش‌ها» یاد کرد و افزود: هرآنچه در زندگی پربار او در تعلیم و تربیت می‌بینیم، نشأت‌گرفته از این نگاه او به زندگی و ارزشی بود که برای خصایل انسانی قائل می‌شد. رفتار وی برپایه سلوک و مدارا و گفتمان، مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی و مشارکت، پرهیز از تجمل و مصرف‌زدگی، پایبندی به اصول فکری و شیوه تربیتی‌ خود، صلح‌مداری و عشق و مهرورزی‌ بود.

 

دکتر شیوا دولت‌آبادی درباره این که چگونه انسان‌ها ماندگار می‌شوند و چرا توران میرهادی به نیکی ماندگار شده است سخن گفت و اظهار کرد: آنچه توران میرهادی انجام داده است، نیکی ماندگار است، برای همین از او به نیکی یاد می‌شود و به نیکی شناخته می‌شود. او الهام‌بخش بود و مؤثر و اولین گام‌ها را برای راهی که خودش آغازگر بود برداشت تا آن راه برای دیگران هموار شود. توران میرهادی موجب خلاقیت دیگران می‌شد و شخصیتی فرهمند داشت.

 

ناصر یوسفی در سخنانش به این موضوع اشاره کرد که چندوقت پیش در یکی از برنامه‌های وزارت کشور درباره سازمان‌های غیردولتی که در حوزه کودکان فعالیت مشارکتی دارند گفته شد: این سازمان‌ها کم آورده‌اند که می‌خواهند با هم کار کنند. ابتدا ناراحت شدم اما بعد دیدم سخن درستی است؛ ما در برابر انبوه مشکلات کودکان کم آورده‌ایم، در برابر آموزش و پرورش بی‌کیفیت کم آورده‌ایم، در برابر سوءتغذیه و گسترش کودکان کار و مشکلات نوجوانان کم آورده‌ایم و می‌خواهیم با هم کار کنیم، با هم پیش برویم تا کارهای بزرگ‌تری انجام دهیم.

 

این مراسم با اجرای موسیقی کودکان گروه اُرف، تشکر خانواده میرهادی و برش کیک نود و دوسالگی توران خانم پایان یافت.

منبع: روزنامه اطلاعات