کتابت بزرگترین شاهنامه خطی جهان

بزرگترین شاهنامه جهان در هند ساخته شده و داراي 285 صفحه و 75 تصویر بسیار زیبای مینیاتوری است. رییس مرکز بین المللی میکرو فیلم نور در هند اعلام کرد پس از چهار سال تلاش مداوم بزرگترین شاهنامه خطی جهان ساخته شد.

 

 

بزرگترین شاهنامه جهان در هند ساخته شده و داراي 285 صفحه و 75 تصویر بسیار زیبای مینیاتوری است.

رییس مرکز بین المللی میکرو فیلم نور در هند اعلام کرد پس از چهار سال تلاش مداوم بزرگترین شاهنامه خطی جهان ساخته شد.

«مهدی خواجه پیری» با تشریح جزییات این اثر گفت: تمام مواد این کتاب از جمله کاغذ، جلد و حتی صندوقچه ی ساخته شده از عاج فیل آن دست ساز هنرمندان هندی و ایرانی است.

وی وزن این کتاب بدون صندوقچه آن را 32 کیلوگرم بیان کرد و افزود : این کتاب با اندازه 75 در 55 سانتی متری دارای 285 صفحه و با احتساب جعبه دارای 50 کیلوگرم وزن است.

خواجه پیری تصريح کرد بزرگترین شاهنامه جهان 285 صفحه ای در هشت ستون است و 75 تصویر بسیار زیبای مینیاتوری دارد. هر دو صفحه از این کتاب دارای تذهیب و نگارگری متفاوتی است که همین امر ، اثر را بسیار زیبا کرده است.

خواجه پیری با بیان اینکه هنر خطاطی و تذهیب از هنرهای ایرانی فراموش شده در شبه قاره هند است ، افزود: با تولید این کتاب بزرگ ، زمینه ی پرورش هنرمندان متعددی فراهم شد تا ماندگاری هنرهای ایرانی در منطقه بیش از پیش فراهم شود.

خطاط این اثر بزرگ «شمیم احمد» از هنرمندان هندی است که برای نوشتن صفحات این اثر بیش از دو سال و نیم وقت گذاشت.ترسیم صفحات مینیاتوری این کتاب نیز به دست گروهی از نگارگران هندوی علاقمند به هنر تذهیب ایرانی در مدت یک سال و نیم انجام شد.

منبع: بساتین