«شب کازانتزاکیس» برگزار خواهد شد

کتاب زندگی نامه نیکوس کازانتزاکیس، طی مراسمی در «شب کازانتزاکیس» رونمایی می شود. فرزانه قوجلو، مترجم این کتاب در گفتگو با خبرنگار ما درباره این زندگینامه گفت: این کتاب زندگینامه کاملی است از خالق «زوربای یونانی»، «آخرین وسوسه مسیح»، «مسیح بازمصلوب»، «مرگ یا آزادی»،… که به قلم همسر او، هلن کازانتزاکیس به رشته تحریر درآمده است. هلن کازانتزاکیس این کتاب را بر اساس نامه‌ها و خاطرات و سفرهای کازانتزاکیس نگاشته و از این رو شاید بتوانیم آن را در واقع اتوبیوگرافی کازانتزاکیس بدانیم.

کتاب زندگی نامه نیکوس کازانتزاکیس، طی مراسمی در «شب کازانتزاکیس» رونمایی می شود.

فرزانه قوجلو، مترجم این کتاب در گفتگو با خبرنگار ما درباره این زندگینامه گفت: این کتاب زندگینامه کاملی است از خالق «زوربای یونانی»، «آخرین وسوسه مسیح»، «مسیح بازمصلوب»، «مرگ یا آزادی»،… که به قلم همسر او، هلن کازانتزاکیس به رشته تحریر درآمده است. هلن کازانتزاکیس این کتاب را بر اساس نامه‌ها و خاطرات و سفرهای کازانتزاکیس نگاشته و از این رو شاید بتوانیم آن را در واقع اتوبیوگرافی کازانتزاکیس بدانیم.

 

کازانتزاکیس، نویسنده بود و مترجم و جهانگرد و فیلسوف. این وجه آخر که بسیار در نوشته‌هایش بارز است، همواره مورد توجه دوستداران او قرار گرفته است. کازانتزاکیس به دورانی می زیست که وحشتی همه جانبه بر جهان حکم می راند و او برای گذر از این دهلیز وحشت، به همه چیز چنگ می زد. کازانتزاکیس را پیشگو نیز می دانستند. صفحات این کتاب را که ورق می زنیم، به راحتی می توانیم واهمه‌های او را در آن روزها در دنیای آشفته و بی قرار امروز بیابیم:

 

“این فریادی است خطاب به مردان پاک و شریف در سراسر جهان. چون اینک، بشریت لحظه ای حساس را از سر می گذراند و این روزها جهان همچون موجودی یکپارچه می نماید که انگار هیچ ملتی نمی تواند بدون نجات دیگر ملل، نجات یابد؛ و اگر مردمی از دست بروند، دیگران را نیز به کام نابودی می کشانند. آن روزگاران برای همیشه سپری شده که ملتی می توانست خود را منزوی کند و به تنهایی رهایی یابد یا نابود شود. به همین سبب، وقتی امروز شما با هم نژادان خود حرف می زنید، انگار روی سخنتان با تمام بشریت است، با تمام نژادها…” زندگی کازانتزاکیس در حقیقت، ورق زدن تاریخ است در روزهای پرتلاطم جهان؛ و طنین صدای این انسان خستگی‌ناپذیر از میان این اوراق به گوشمان می رسد:

 

“…آه، خدای من، زنده ام، می توانم صدای باد و باران را بشنوم. رنج می‌برم، درد را حس می کنم. تصویر زمین و آسمان به تمامی چون میوه ای آتشین بر شاخسار هستی ام به بار می نشیند…”

 

مراسم رونمایی از این کتاب، سه شنبه ۲۴ اردیبهشت از ساعت ۵ بعد از ظهر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد. در این مراسم، مصطفی ملکیان، دکتر دهقانی و … سخنرانی خواهند کرد.