یادداشت کاظم موسوی بجنوردی در کتاب " گفتارهایی در تاریخ و فرهنگ "

گفتارهایی در تاریخ و فرهنگ (مموعه مقالات دکتر سید فتح الله مجتبائی) شامل 32 مقاله است که به کوشش میترا حسنی گردآوری شده و انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی) آن را منتشر کرده است.

 

دبا: گفتارهایی در تاریخ و فرهنگ (مموعه مقالات دکتر سید فتح الله مجتبائی) شامل 32 مقاله است که به کوشش میترا حسنی گردآوری شده و انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی) آن را منتشر کرده است.

آنچه در زیر می خوانید یادداشت کاظم موسوی بجنورد، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در باره این کتاب است:

 

اکنون بیش از سی ‌سال از آن روزها می‌گذرد که استاد بزرگوار آقای دکتر سیدفتح‌الله مجتبائی، دعوت ما را برای همکاری علمی در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) پذیرفت و مایۀ کمال افتخار و امتنان است که شمار قابل توجهی از آثار استاد ذیل عناوین و مداخل دائرة المعارف درج، و مقالات پرشماری نیز با دقت کم‌نظیر ایشان اصلاح، ویرایش و بازنویسی شد. مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی در همۀ این سالها در شورای عالی علمی و بسیاری موارد مهم دیگر از راهنماییهای استاد بهره‌مند بوده است. نقش دکتر مجتبائی در پرورش پژوهشگران این مرکز، اگر بیشتر از دیگر فعالیت‌های ایشان نباشد، به هیچ‌ روی کمتر نیست و همان‌طور که در مجامع دانشگاهی، طی چندین دهه چند نسل از پژوهشگران در حوزه دین‌شناسی، فرهنگ ایران، ادب فارسی و عرفان در محضر ایشان بسیار آموخته‌اند، در این مرکز نیز محققان جوان توصیه‌ها و راهنماییهای علمی و دوراندیشی‌های حکمت‌آمیز استاد را چراغ راه یافته و به قدر توفیق از آن برخوردار بوده‌اند.

دکتر مجتبائی از آن دست نادر‌ه‌کاران روزگار ماست که دمی از آموختن نیاسوده و جز به ضرورت دست به قلم نبرده و هم بدین‌سبب است که آثار ایشان از تألیف و ترجمه، باید الگو و سرمشق دلبستگان دانش و پژوهش در زمینۀ ادیان، عرفان و ادبیات قرار گیرد. مقالات استاد در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، از دایرۀ وسیع علاقه‌مندیهای علمی ایشان به جوانب فکری و فرهنگی گوناگون حکایت می‌کند و هم نمونه‌ای از دقت علمی و شیوۀ تحقیق و پژوهش است. اکنون که این مجموعه به دست نشر سپرده می‌شود، موقع مناسبی است تا جامعۀ علمی کشور بسی بیش از گذشته به مقام علمی رفیع استاد وقوف یابند، آن را ارج نهند و مطلوب خویش را به کمال در آثار ایشان بیابند. این نوشتۀ کوتاه را با دعا برای سلامتی و عزت مستدام استاد دکتر مجتبائی به پایان می‌برم و امیدوارم مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی همواره از لطف حضور پربرکت ایشان برخوردار باشد. بمنّه و کرمه.

 

کاظم موسوی بجنوردی

مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

(مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)