بزرگداشت اقبال لاهوری برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری، شاعر، فیلسوف و سیاستمدار برجسته جهان اسلام سه‌شنبه 21 اسفندماه 1397 در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود. به نقل از روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، اقبال لاهوری پس از طی دوران تحصیلات متوسطه، در سال 1895 میلادی به لاهور رفت و در دانشکده دولتی آن شهر به ادامه تحصیل مشغول شد. در مدت 5سال که او در این دانشکده بود، علاوه بر زبان‌های فارسی، عربی، با ادبیات انگلیسی و ادبیات جدید اروپایی آشنایی کامل حاصل کرد و مقدمات فلسفه غرب را فرا گرفت.

 

مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری، شاعر، فیلسوف و سیاستمدار برجسته جهان اسلام سه‌شنبه 21 اسفندماه 1397 در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

به نقل از روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، اقبال لاهوری پس از طی دوران تحصیلات متوسطه، در سال 1895 میلادی به لاهور رفت و در دانشکده دولتی آن شهر به ادامه تحصیل مشغول شد. در مدت 5سال که او در این دانشکده بود، علاوه بر زبان‌های فارسی، عربی، با ادبیات انگلیسی و ادبیات جدید اروپایی آشنایی کامل حاصل کرد و مقدمات فلسفه غرب را فرا گرفت.

در دوره فوق لیسانس، علاوه بر تحصیل فلسفه که موضوع اصلی کار او بود، به مطالعه اصول علم اقتصاد و حقوق نیز اشتغال داشت. استاد او در فلسفه، دانشمند شرق‌شناس مشهور، سرتوماس آرنولد بود که در طول این دوران به شاگرد خود دلبستگی خاصی پیدا کرده بود. راهنمایی‌ها و تعلیمات او نیز در پرورش استعدادهای ذهنی و فکری اقبال تأثیر بسیار داشت.

اقبال لاهوری پس از پایان این دوره از تحصیلات دانشگاهی، در بخش زبان‌های شرقی همان دانشکده دولتی به تدریس پرداخت و عهده‌دار دروسی در زبان عربی، ادبیات انگلیسی، اقتصاد، تاریخ و فلسفه شد. یکی از نخستین کارهای او در این ایام، مقاله‌ای به زبان انگلیسی درباره «انسان کامل» از دیدگاه عبدالکریم جیلی بود. از این دانشمند فقید آثار مختلفی به زیور طبع آراسته شده است.

در مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری که روز سه‌شنبه 21 اسفندماه 1397 از ساعت 17 الی 19 برگزار می‌شود، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛ رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم؛ غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان ادب فارسی؛ محمد بقایی(ماکان)، استاد دانشگاه و اقبال‌شناس و اصغر دادبه، عضو شورای علمی انجمن سخنرانی خواهند کرد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولی‌عصر(عج)، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک 71 واقع است.