یک قرن تاریخ معاصر ایران به روایت تقی‌زاده

کتاب «من تقی‌زاده هستم»، یکصد سال از تاریخ معاصر ایران؛ از دوره آغاز نهضت مشروطه تا سال‌های بعد از 15 خرداد 1342 را روایت می‌کند. به گزارش موسسۀ فرهنگی هنری قدر ولایت، از آنجا که سیدحسن تقی‌زاده با عمر طولانی خود، نزدیک به 80 سال به‌طور فعّال در سال‌های آغاز نهضت مشروطه تا قیام خرداد 42 زیسته و در کوران حوادث این سال‌ها بوده و مسئولیت‌های بزرگی بر عهده داشته است، به عنوان راوی این حوادث و رویدادها انتخاب شده و جلد اوّل این کتاب منتشر شده است.

 

 

کتاب «من تقی‌زاده هستم»، یکصد سال از تاریخ معاصر ایران؛ از دوره آغاز نهضت مشروطه تا سال‌های بعد از 15 خرداد 1342 را روایت می‌کند.

به گزارش موسسۀ فرهنگی هنری قدر ولایت، از آنجا که سیدحسن تقی‌زاده با عمر طولانی خود، نزدیک به 80 سال به‌طور فعّال در سال‌های آغاز نهضت مشروطه تا قیام خرداد 42 زیسته و در کوران حوادث این سال‌ها بوده و مسئولیت‌های بزرگی بر عهده داشته است، به عنوان راوی این حوادث و رویدادها انتخاب شده و جلد اوّل این کتاب منتشر شده است.

تالیف جلد نخست این کتاب توسط علی معصومی بیش از یک سال زمان برده است و در آن، رویدادها و وقایع پیش از شروع نهضت مشروطه تا کودتای سوم اسفند 1299 بررسی شده است.

جلد دوم کتاب نیز که رخدادهای بعد از کودتای رضاخان تا سال 1348 را در برمی‌گیرد از سوی موسسه فرهنگی قدر ولایت در دست تدوین است.

روایت‌های سیدحسن تقی‌زاده در این کتاب کاملاً مستند است و گاه برای یک فراز آن چندین سند، که نشان از متقن بودن آن دارد، ارائه شده است.

این کتاب در قطع وزیری در 352 صفحه و با قیمت 35 هزار تومان روانۀ بازار نشر شده است.

سیدحسن تقی‌زاده (متولد شهریور ۱۲۵۷ تبریز - درگذشته بهمن ۱۳۴۸ تهران) از رهبران انقلاب مشروطیت، رجال سیاسی بحث‌انگیز و همچنین از شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایران معاصر بود که مدتی ریاست مجلس سنای ایران را برعهده داشت.

اندیشه‌های تقی‌زاده در تاریخ معاصر، مخالفان و موافقان زیادی داشته است، بسیاری او را در ایران با شعار «از ناخن پا تا موی سر باید غربی شد»، می‌شناسند.