کتاب «نمایشنامه‌های قدیمی ایرانی» منتشر شد

کتاب« نمایشنامه‌های قدیمی ایرانی» اثر جبار عسکر زاده (باغچه‌بان) به کوشش پروانه باغچه‌بان و داود کیانیان توسط مرکز فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسید. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این کتاب مشتمل بر نمایشنامه‌های «گرگ و چوپان، پیرو ترب و خانم خزوک» برگرفته از نسخه خطی به همراه تصویر است .

 

کتاب« نمایشنامه‌های قدیمی ایرانی» اثر جبار عسکر زاده (باغچه‌بان) به کوشش پروانه باغچه‌بان و داود کیانیان توسط مرکز فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این کتاب مشتمل بر نمایشنامه‌های «گرگ و چوپان، پیرو ترب و خانم خزوک» برگرفته از نسخه خطی به همراه تصویر است .

در مقدمه این کتاب به قلم سید احمد محیط طباطبایی مشاور سرپرست پژوهشگاه آمده است: جبار باغچه‌بان اولین کودکستان را در آذربایجان تأسیس کرد و برای انتقال تجربه و آموزش به کودکان از اجرای تئاترهای مخصوص این سن بهره برد، باغچه‌بان یکصد سال پیش نخستین نمایشنامه‌های کودک را قلمی نمود؛ از این رو او را می‌توان پدر تئاتر کودک ایران نامید.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای شناساندن هر چه بیشتر ویژگی‌های امر آموزش و انتقال میراث فرهنگی به آینده این رویداد مهم را نیز مورد توجه قرار داده ودر مقام بزرگداشت جبار باغچه بان و توسعه مفاهیم میراث غیر ملموس معاصر این نمایشنامه‌ها را به چاپ رسانیده است تا نسل جدید با ابداعات ، خلاقیت و تلاش های بزرگان این دیار بیشتر آشنا شوند.

میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان (۱۹ اردیبهشت ۱۲۶۴، ایروان - ۴ آذر ۱۳۴۵، تهران) بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز است. او همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران محسوب می شود.

منبع: ایرنا