پژوهشگاه مطالعات فرهنگی میزبان بزرگداشت استاد مجتبی مینوی می‌شود

پژوهشکدۀ زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرار است بزودی نشست تخصصی بزرگداشت استاد مجتبی مینوی با بررسی اهمیت کتابخانۀ مینوی را برگزار کند.

 

 

پژوهشکدۀ زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قرار است بزودی نشست تخصصی بزرگداشت استاد مجتبی مینوی با بررسی اهمیت کتابخانۀ مینوی را برگزار کند.

گفته شده در مراسم بزرگداشت استاد مجتبی مینوی، قرار است دکتر محمد دهقانی، نویسنده و پژوهشگر و عضو سابق هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در توضیح اهمیت کتابخانۀ اهدایی شادروان مینوی سخنرانی کند.

مجتبی مینوی، نویسنده، پژوهشگر و نسخه‌شناس معاصر محسوب می شود که عمری در راه کسب معلومات سازنده و خدمت به میهن گذراند و میراثی مکتوب را از خود به یادگار گذاشته است. این محقق توانمند در احیای متون فارسی از هیچ کوششی فروگذار نکرد و توجه خاص او به زبان عامه سبب شد تا نوشته‌هایش به آسانی برای همگان قابل درک باشد.

این نویسنده، ادیب و مصحح، کتابخانۀ عظیم خود را در سال ۱۳۵۶ به ملت ایران هدیه کرد. این کتابخانه، در حال حاضر به صورت واحدی از مدیریت کتابخانه‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اداره می‌شود و شامل تقریباً ۲۰۰۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی، روسی و.. است. این کتابخانه همچنین  نسخه‌های خطی و عکسی در زمینه‌های ایران شناسی، اسلام شناسی، تاریخ، ادبیات و جغرافیا دارد. در بسیاری موارد، یادداشت‌های خطی استاد مینوی نیز در حاشیهٔ کتاب‌ها ثبت شده است که بر ارزش و اهمیت کتاب‌ها می‌افزاید.

سرانجام مجتبی مینوی که عمر خود را در راه کسب معلومات سازنده و خدمت به میهنش سپری کرده بود، در هفتم بهمن‌ 1355 خورشیدی از دنیا رفت و در زادگاهش تهران به خاک سپرده شد.

لازم به ذکر است که نشست تخصصی بزرگداشت استاد مجتبی مینوی روز شنبه ۱۳ بهمن ۹۷ ساعت 10 تا 12 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.