جلد ششم دانشنامه اسلامیکا منتشر شد

جلد ششم دانشنامه اسلامیکا که مداخل حروف D، E و بخشی از مداخل حرفF را در بر می گیرد در ماه نوامبر سال جاری میلادی (2018) توسط مطبعه بریل در لیدن هلند منتشر شد. این جلد با مدخل داعی شیرازی آغاز و با فاطمیان مصر پایان می یابد. از مهمترین مقالات مندرج در این جلد می توان به مقالات فاطمه زهرا، داود نبی، ذوالنون مصری، داراشکوه، فارابی، دوانی (جلال الدین) و نیز دماوند (اسطوره شناسی دماوند)، دین، دعوت، دمشق، دندانپزشکی و آخرت شناسی (Eschatology) اشاره کرد.

 

 

 

 

دبا / شهرام خداوردیان: جلد ششم دانشنامه اسلامیکا که مداخل حروف D، E و بخشی از مداخل حرفF  را در بر می گیرد در ماه نوامبر سال جاری میلادی (2018) توسط مطبعه بریل در لیدن هلند منتشر شد. این جلد با مدخل داعی شیرازی آغاز و با فاطمیان مصر پایان می یابد. از مهمترین مقالات مندرج در این جلد می توان به مقالات فاطمه زهرا، داود نبی، ذوالنون مصری، داراشکوه، فارابی، دوانی (جلال الدین) و نیز دماوند (اسطوره شناسی دماوند)، دین، دعوت، دمشق، دندانپزشکی و آخرت شناسی (Eschatology) اشاره کرد. 

 

دانشنامة اسلامیکا (Encyclopaedia Islamica)، با اختصار EIs   - که در واقع «نسخه انگلیسی» (و نه صرفاً ترجمة انگلیسی) دائره المعارف بزرگ اسلامی است – در واقع دانشنامه ای تخصصی در حوزة مطالعات ایرانی و اسلامی و انتشار آن حاصل همکاری میان «مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی» (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی) در تهران و مؤسسة مطالعات اسماعیلی لندن می باشد. سرویراستاری متن اصلی فارسی بر عهده کاظم موسوی بجنوردی و سرویراستاری نسخه انگلیسی متن مشترکاً بر عهده پروفسور ویلفرد مادلونگ و دکتر فرهاد دفتری است. روند ویرایش علمی و فنی متن و تهیه و گردش مقالات در دفاتر تهران و لندن دانشنامه اسلامیکا زیر نظر شهرام خداوردیان و وندی رابینسون است و این امر با همکاری و نظارت مشاوران علمی ارشد در تهران و لندن، از جمله هرمان لندلت، صادق سجادی، احمد پاکتچی، رضا شاه کاظمی، یانیس اسوتس و توسط تیمی زبده از ویراستاران و مترجمان مشتمل بر محمد عیسی ویلی، استیفن هرتنستاین، ایزابل میلر، راسل هریس، رکسان زند، فرزین نگهبان، رحیم غلامی، لیزا مورگان، کویِن براون،  مَتیو ملوین-کوشکی، مهران نوری و مرجان افشاریان صورت می پذیرد.

     بر اساس اخبار واصله و نقدهایی که در نشریات تخصصی حوزه های مطالعات ایرانی و اسلامی در داخل و خارج کشور انتشار یافته اند و نیز نظرات بسیاری از پژوهشگران و منتقدان، انتشار مجلدات اسلامیکا توسط انتشارات بریل در لیدن - که یکی از باسابقه‌ترین و معتبرترین مؤسسات علمی و انتشارتی در حوزه‌های مختلف مطالعات دینی و علوم انسانی در اروپاست - بازتاب گسترده و چشمگیری در محافل دانشگاهی و پژوهشی داشته تا جایی که اسلامیکا را به عنوان رقیبی جدی برای دائرة‌المعارف تخصصی اسلام اروپا (EI2) - که غالب نویسندگان آن غربی هستند -  مطرح ساخته است.

      سعی بر آن بوده تا دانشنامة اسلامیکا که غالب مقالات آن توسط پژوهشگران ایرانی تألیف شده‌اند، ضمن استفاده از آثار و دستاوردهای ارزشمند خاورشناسان غربی، از اسارت در رویکردهای محدود به خاورشناسی کلاسیک - که سایة آن بر تحقیقات مشابه از جمله دائره المعارف اسلام اروپا سنگینی می کند -  فاصله گرفته و به اثری تبدیل گردد که تا حد ممکن، بتوان آن را از نظر محتویات و رویکردها و نیز به لحاظ نقاط تأکید مستقل دانست، و این مسیری است که امکان آفرینش دیالوگی اصیل و «برخاسته از درون» را با سایر فرهنگها میسر می سازد. در همین راستا، تلاش شورای علمی اسلامیکا هماره بر آن بوده است تا غفلت برخی طرحهای پژوهشی مشابه نسبت به برخی ساحتها و زوایای فرهنگی مناطق شرقی جهان اسلام  در این دانشنامه تا حدی جبران گردد.